Tekstiili- ja muotialan yritysten kuluttajamyynti pysähtyi kuin seinään – miten tästä eteenpäin? 

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila koettelee myös tekstiili- ja muotialan yrityksiä. Myynnin romahtaminen tietää lomautuksia monissa yrityksissä. 

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät selvästi yrityskentässä. EK:n kyselyssä lähes 90 prosenttia yrityksistä sanoi, että korona vaikeuttaa niiden toimintaa, ja 40 prosenttia yrityksistä arvioi, että edessä on lomautuksia tai irtisanomisia. 

Kyselyyn vastanneista tekstiili- ja muotialan yrityksistä peräti 75 prosenttia arvioi, että lomautukset tai irtisanomiset ovat erittäin todennäköisiä tai melko todennäköisiä. Poikkeustilanne näkyy voimakkaasti alan yrityksissä. 

”Myynti on tippunut viime viikosta 80 prosenttia. Tämä tuli meille kaikkein pahimpaan aikaan, sillä kevätsesongin tuotteet ovat tulleet juuri sisään, eivätkä ne liiku nyt mihinkään”, kertoo Turon toimitusjohtaja Janne Antikainen. 

Samaa kertoo Joutsenen toimitusjohtaja Matias Kotkasaari. 

”Sekä meidän omissa myymälöissä että jälleenmyyjillä näkyy, että ihmiset eivät enää käy ostoksilla. Verkkokaupassa on ollut pientä kasvua, mutta ei likimainkaan niin paljon, että se korvaisi myynnin pudotusta myymälöissä”, Kotkasaari kertoo. 

Lomautuksilta tuskin vältytään

Molemmat toivovat pikaista päätöstä siitä, että lomautuksiin päästäisiin poikkeustilanteessa nopeammin. Tarve kulujen sopeuttamiselle tulee saman tien, kun kassavirta lakkaa yhtäkkiä. 

”Tässä pitäisi toimia äkkiä, sillä kuukauden päästä on jo myöhäistä”, sanoo Joutsenen Kotkasaari. 

Janne Antikainen kertoo, että Turolla on yritys myös Norjassa, ja siellä hallitus ryhtyi kiitettävän nopeisiin toimiin. 

”Norjassa lomautuksia voi nyt tehdä kahden päivän varoitusajalla, ja lisäksi lomautetuille työntekijöille tarjotaan siellä tukea. Valtio takaa yritysten kriisilainoja sataprosenttisesti”, Antikainen kertoo. 

Myös messumyynti jää pois

Suunnittelija ja taitelija Jukka Rintala myy tuotteitaan erityisesti messuilla ja tapahtumissa, ja ne kaikki nyt on peruttu koko kevään ajalta. Messujen mukana menevät kevään tulot.  

”Nykymaailmassa pelkkä kivijalkamyymälä ei enää toimi. Tapahtumat, messut ja näyttelykaupat ovat toimineet meille todella hyvin. Meille on tärkeää mennä yleisön pariin ja saada henkilökohtainen kontakti asiakkaisiin”, Rintala kertoo. 

Myös tuleva kesä mietityttää Rintalaa: toteutuvatko suunnitellut kesänäyttelyt ja myymälät niiden yhteydessä. Hän kuitenkin edelleen uskoo suosittujen näyttelyjen ja kesäkauppojen toteutumiseen ja haluaa toivottaa asiakkaat tervetulleeksi.

”Tällaisessa tilanteessa pitää olla kekseliäs ja ketterä. Täytyy tarvittaessa keksiä uusia tapoja toimintaan, kuten esimerkiksi pienempien ryhmien tapaamisia”, hän pohtii.

Ostokäyttäytyminen voi myös muuttua

Joiltakin osin tekstiili- ja muotialan yritysten myynti voi myös lisääntyä verkossa. 

”Aika näyttää, millaisia vaikutuksia koronalla on. Todella moni tekstiili- ja muotialan yritys kohtaa nyt vaikeuksia. Joillekin yrityksille etätyö ja eristäytyminen voivat kuitenkin vaikuttaa niin, että verkkokauppamyyntiä tulee jonkin verran lisää, kun esimerkiksi ulkoilu lisääntyy tai kotona oleminen tuo uusia ideoita sisustukseen,” sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen. 

Toivomme, että kuluttajat löytävät suomalaisbrändien verkkokauppoihin ja haluavat osaltaan tukea niiden tulevaisuutta.”

 

Ajankohtaista aiheesta

Suomalainen käyttää tekstiileihin ja muotiin 989 euroa vuodessa – suomibrändien osuus vain 14 prosenttia

Tekstiilin ja muodin kasvusopimuksen toimeenpano on käynnistynyt – ensimmäiset hankkeet jo vauhdissa

Uutishuone