Tekstiiliala ampaisi kasvuun vuoden 2020 toisella puoliskolla

Tekstiilejä valmistavien ja valmistuttavien yritysten kasvun vetureina olivat koronatuotteet ja kodinsisustus. Vaateyrityksille ilouutinen on, että suomalaiset suosivat ostoksissaan suomalaisbrändien tuotteita. Vaatteita valmistavat ja valmistuttavat yritykset pääsivät plussalle, vaikka samaan aikaan vähittäiskauppa oli vaikeuksissa.

Korona koetteli suomalaista tekstiili- ja vaatealaa alkuvuodesta 2020, mutta vuoden jälkipuoliskolla varsinkin tekstiilejä valmistavien ja valmistuttavien yritysten tilanne kääntyi valoisaksi: niiden liikevaihto kasvoi lähes 9 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan.

”Tekstiilialan yritykset valmistavat materiaaleja esimerkiksi suojavarusteisiin, pyyhintäliinoihin ja kosteuspyyhkeisiin, joiden kysyntä on korona-aikana kasvanut. Lisäksi tähän luokkaan kuuluvat sisustustekstiilejä valmistavat yritykset. Moni on viettänyt nyt paljon aikaa kotona ja on halunnut sisustaa kotiaan”, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.

Vuoden 2020 jälkimmäisellä vuosipuoliskolla tekstiiliteollisuuden vuosimuutos oli suurin kymmeneen vuoteen. Lähde: Tilastokeskus, Teollisuuden liikevaihtokuvaaja.

Myös vaatteita valmistavien ja valmistuttavien yritysten liikevaihto kasvoi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla hieman. Se on erittäin hyvä saavutus, kun vertaa lukuja vähittäiskauppaan. Vaatteiden ja jalkineiden vähittäiskaupan liikevaihto oli samaan aikaan lähes 20 prosenttia pienempi kuin edellisvuonna.

”Vaateyritysten luvut kertovat, että suomalaiset ovat ostaneet entistä enemmän suomalaisten brändien tuotteita. Kotimaan liikevaihto on kannatellut vaateyrityksiä. Iso kiitos kuuluu kaikille suomalaisille, jotka ovat tehneet viisaita ostopäätöksiä”, Niinikoski kertoo.

Vaateala ylsi jälkimmäisellä vuosipuoliskolla hienoiseen kasvuun. Liikevaihto oli puoli prosenttia parempi kuin vuoden 2019 jälkimmäisellä puoliskolla. Lähde: Tilastokeskus, Teollisuuden liikevaihtokuvaaja

Niinikoski muistuttaa, että jokaisen meidän valinnoilla on merkitystä.

”Jos ostaa suomalaisesta kaupasta tai verkkokaupasta suomalaisbrändin vaatteen, niin sen arvosta vähintään 80 prosenttia jää Suomeen esimeriksi veroina ja palkkoina riippumatta siitä, missä vaate on valmistettu.”

 

 

Yrityksistä osalla menee hyvin, osalla vaikeaa

Vaikka yritysten keskiarvot viime vuoden loppupuoliskolta ovat myönteisiä, lukujen takana yritykset ovat jakaantuneet. Osa on löytänyt korona-aikana uutta kasvua, mutta osa on vaikeuksissa.

”Monia onnistujia yhdistää ketteryys. Yritykset ovat esimerkiksi kehittäneet uusia materiaaleja tai tuotteita, sopeuttaneet mallistojaan tai tehneet panostuksia verkkokauppaan ja someen. Myös se on auttanut, jos yrityksellä on ollut jo valmiiksi monipuolinen paletti jakelukanavia, hyvä verkkokauppa ja tunnettuus”, Marja-Liisa Niinikoski sanoo.

Lue myös:

Kolmannes suomalaisista ottaa huomioon vastuullisuuden ja ilmaston vaateostoksilla 

Yrityskysely: Pitkittyvä poikkeusaika jakaa yrityksiä – moni on vaikeuksissa, mutta osa kasvu-uralla

Marja-Liisa Permikangas

Toimitusjohtaja

+358 40 538 4541
marja-liisa.permikangas@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Tekstiili- ja muotialan suhdannenäkymät: Maltillista kehitystä ja pitkän aikavälin optimismia

Suomessa on aika ottaa kuluttajabrändit tosissaan

Uutishuone