Uusi avustaja, konsultti vai asiakaspalvelija – ideoita ChatGPT:n käyttöön muotialalla

ChatGPT räjähti koko maailman tietoisuuteen viime kevättalvella. Marraskuussa 2022 Open AI:n julkaisema uusi versio kielimallista vaikutti kauan odotetulta tekoälyn läpimurrolta. Digitaalinen murros muotialalla -hankkeen johtaja Kati Nuora tarjoaa vieraskynäkirjoituksessaan vinkkejä ChatGPT:n käyttöön.

Räjähdysmäisen suosion saattelemana Open AI julkaisi keväällä myös maksullisen ChatGPT Plus -version ja elokuun lopussa se lanseerasi räätälöinnit mahdollistavan suuryrityksille suunnatun ChatGPT Enterprisen. Pienemmille yrityksille Open AI työstää parhaillaan ChatGPT Business -versiota, jossa palvelun räätälöintiä voisi tehdä itse. Koko vuoden tekoälystä on povattu vuorotellen uljaan uuden tulevaisuuden airuetta ja ihmiskunnan tuhoajaa, työpaikkojen viejää ja pienyritysten pelastajaa. Jokainen ala on vuorollaan miettinyt mitä tekoälyn tuleminen sille merkitsee.

Onko ChatGPT jo käytössä Suomessa muotialalla? Nopea soittokierros yrityksiin kertoi, että osa ei ole vielä ohjelmaa kokeillut, kun taas osalla se on jo vakiintunut yhdeksi työkaluista. Käytössä pääsee helpoiten alkuun rohkeasti kokeilemalla.

Nopea tekstin tuottaminen on ChatGPT:n vahvuus

Kuten kielimallilta sopii odottaakin, on ChatGPT:n vahvuus tekstin tuottamisessa nopeasti. Tuotekuvausten laatimisessa ChatGPT on osoittautunut varsin hyödylliseksi. Sitä voi kehottaa eli promptata tekemään niitä esimerkiksi avainsanojen perusteella. Malliksi voi syöttää brändin aiempia tuotekuvauksia ja pyytää ChatGPT:tä noudattamaan samaa tyyliä.

Käännöksiä ChatGPT tekee myös rutiinilla. Se on koulutettu laajalla datalla ja pystyy käsittelemään useita kieliä, kuten kiinaa ja koreaa. Vaikka kielimalli voi tuottaa kohtuullisen tarkkoja käännöksiä, ei se toki korvaa ammattikääntäjiä tai edes erikoistuneita käännöstyökaluja. Ensimmäisiä ja usein varsin ymmärrettäviä versioita sillä voi kuitenkin tuottaa.

ChatGPT on mainio apuväline markkinoinnin rutiinitehtävissä. Markkinoinnissa se tuntuukin saavuttaneen vankkaa asemaa jo yrityskäytössä. Kielimallilta onnistuu helposti markkinointitekstien luonnosten laatiminen – oli sitten kysymyksessä sosiaalisen median mainokset tai kohdennetut sähköpostiviestit. Kielimalli ei myöskään hermostu kipakasta palautteesta vaan kärsivällisesti versioi tekstejään yhä uudelleen ja uudelleen kehotteiden mukaan. Näissäkin tyyliä voi ohjata syöttämällä sille malliksi onnistuneita tekstejä. Versiointi eri pituisiin merkkimääriin onnistuu myös varsin mallikkaasti. ChatGPT:ltä on turha odottaa täysin valmista tekstiä, mutta sen muodostamia tekstejä yhdistelemällä saa kohtuullisen toimivan pohjan omalle työlleen.

Tiedoillaan ChatGPT ei loista, mutta oppimisen ja ideoinnin apuna se toimii

ChatGPT:ltä voi yrittää kysyä myös tietoa. Se ei kuitenkaan ole kovin hyvä tai edes luotettava tässä. Netti on pullollaan hassuja esimerkkejä kielimallin kömmähdyksistä. Toisaalta tietoihin liittyvissä kysymyksissä ChatGPT itsekin muistuttaa olevansa vain kielimalli ja ohjaa käyttäjän internetin hakukoneiden pariin. Nykyisen ChatGPT:n tiedot on kerätty syyskuuhun 2021 mennessä, joten kovin ajankohtaisia asioita sieltä ei löydy. Esimerkiksi kysyttäessä Instagramin suomalaisia muotivaikuttajia ChatGPT aloittaa kertomalla rajoituksistaan, mutta listaa kuitenkin mielestään viisi parasta muotivaikuttajaa – syksyltä 2021.

Yksi mahdollinen ChatGPT:n käyttökohde on olennaisen tiivistäminen suuresta määrästä tekstiä. Ohjelma on hyvä analysoimaan dataa ja vetämään yhteen pääasiat. Voit syöttää ChatGPT:hen suuren määrän omaa tietoasi ja käyttää sitä datan analysointiin. Näin on Suomessakin jo tehty esimerkiksi asiakassegmentoinnin osalta. Tiedon jäsentelyä voi käyttää hyödyksi myös uuden asian opetteluun. Voit syöttää sille ohjekirjan ja pyytää tiivistämään olennaisen pariin sivuun. Maksullisen sovelluksen laajennuksista on tässä erityistä hyötyä, joten niiden opettelu kannattaa.

ChatGPT:tä voidaan promptata ideoimaan melkein mistä tahansa aiheesta. On virkistävää, että sillä ei ole tyhjän ruudun kammoa. Olipa kyseessä sitten markkinointikampanja tai sisältösuunnittelu, ChatGPT ideoi siihen nopeasti eri näkökulmia. Usein sen ehdotuksissa on ainakin jotakin käyttökelpoista. Kielimallin vahvuus on hyvä jäsentely. Se mielellään listaa työn kaikki vaiheet, jos esimerkiksi pyydät siltä apua markkinointivideon tekemiseen. Yhteinen ideointikin helpottuu mitä paremmin mallia osaa ohjata. Parhaimpaan lopputulokseen päästään, kun ChatGPT:ltä kysytään tarkkaan rajattuja asioita. Mallilta kannattaa myös pyytää lukuisia versioita ideasta. Näin saatuja ehdotuksia voi yhdistellä omiin ajatuksiin.

Käyttökohteita asiakaspalvelusta tuotesuunnitteluun

ChatGPT:n päälle on mahdollista rakentaa erilaisia sovelluksia. Tämä osa-alue tulee varmasti olemaan merkittävä, sillä kustomointi mahdollistaa tekoälyn kouluttamisen erilaisiin tehtäviin. Kesän aikana kielimalli on tuotu avuksi asiakaspalveluun. Muotialan suuret verkkokaupat kuten Zalando, Zara ja H&M ovat lanseeranneet tekoälypohjaisia virtuaaliassistentteja, joiden toivotaan parantavan asiakaskokemusta. Asiakkaat voivat esittää virtuaaliassistenteille kysymyksiä tuotteista, saatavuudesta tai vaikkapa toimitusajoista. Lisäksi ne voivat suositella tuotteita käyttäjän aiempien ostojen, kerrotun käyttökohteen tai selailuhistorian perusteella, tehden näin ostokokemuksesta personoidumpaa.

Tulevaisuudessa kielimallista saadaan uutta hyötyä yhdistelemällä sitä tekoälyn kuvaohjelmiin kuten Midjourney, Stable Diffusion tai Dalle2. Jo nyt näiden ohjelmien yhteistyöllä luodaan esimerkiksi mielenkiintoisia videosisältöjä. Parhaillaan ollaan rakentamassa myös sovelluksia, joissa kuvaohjelma tunnistaa ensin kuvasta avainsanat, jonka jälkeen ChatGPT luo niistä tuotekuvaukset ja markkinointitekstit ja käännökset. Kuten kuvitella saattaa, tämä toimii parhaiten joko oman työn ensimmäisenä versiona tai niissä verkkokaupoissa, joissa volyymit ovat valtavan suuria ja ei olla turhan tarkkoja sisällöiden laadusta.

Kunnianhimoa riittää myös kielimallilla. Jos ChatGPT:ltä itseltään kysyy, missä se erityisesti voisi auttaa muotibrändejä, se listaa ensimmäiseksi rohkeasti tuotesuunnittelun. Se pitää itseään erityisen hyvänä tunnistamaan uusia trendejä. Kun muistamme, että nykyisen ChatGPT:n tiedot on kerätty syyskuuhun 2021 mennessä, voisi olettaa, että sen tulevaisuuteen suuntaava potentiaali on vielä varsin rajallinen. Lähemmäs uutta mallistoa ChatGPT lienee päässyt kirjoittaessaan esittelytekstejä niin Vetementsin kuin Marc Jacobsin kevään 2023 muotinäytöksiin.

Rohkeasti kokeilemaan vaaroista huolimatta

Mitä vaaroja sitten ChatGPT:n käytössä piilee? Kielimalliin ei varmasti kannata syöttää tuotesalaisuuksiaan tai asiakkaiden tietoja. Tietoturvasta ja GDPR-asetuksen noudattamisesta kannattaa siis pitää huolta. ChatGPT itse toteaa, että on käyttäjän vastuulla selvittää, onko sen tuottama teksti tekijänoikeuksien alaista. Siinä se asettaakin käyttäjälle vaikean tehtävän. Tekoälystä ja tekijänoikeuksista tullaan kiistelemään vielä pitkään. Lisäksi on muistettava, että ChatGPT, kuten muutkin tekoälysovellukset, laskevat todennäköisyyksiä ja näin ollen päätyvät usein vahvistamaan stereotypioita ja ennakkoluuloja. Todennäköistä on, että yhä useampi työntekijä kokeilee ja käyttää ChatGPT:tä  – halusi yrityksen johto sitä tai ei. Näin ollen jonkinlaisen ohjeistuksen laatiminen ChatGPT:n käytöstä lienee paikallaan.

Vaaroista huolimatta ChatGPT on aloittanut vallankumouksen. Sitä kannattaa siis rohkeasti kokeilla. Niin tekevät muutkin. Esimerkiksi Suomen Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi elokuussa LinkedInissä hyväksyneensä ChatGPTn työkalukseen ja julkaisseensa työntekijöilleen ohjeistuksen chatbotin käyttöön. ChatGPT:n päähyöty on tällä hetkellä teksteihin liittyvissä rutiinitehtävissä. Pieniin yrityksiin siitä voi saada itselleen mukavan assistentin, jolta on turha odottaa täysin valmista jälkeä.

ChatGPT:n maksuton versio GPT 3.5 avautuu osoitteesta https://chat.openai.com. Seuraavaa versiota, oli se sitten 4.5 tai 5.0 odotetaan maailmalla jo kuumeisesti. Arviot ilmestymisaikataulusta liikkuvat tämän vuoden lopusta aina vuoteen 2025.

 

 

Tämän vieraskynäkirjoituksen kirjoittaja, Kati Nuora on Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Digitaalinen murros muotialalla -hankkeen johtaja. Hanke on Euroopan Unionin rahoittama – NextGenerationEU.

 

Ajankohtaista aiheesta

Mitä kuuluu yrityksien digistrategia-piloteille?

Yrityksen digitalisaatio on sen itsensä näköinen

Uutishuone