Vaatevallankumous-viikkoa vietetään 20.-26.4.2020

Vaatevallankumous kannustaa tekstiili- ja muotialan yrityksiä läpinäkyvyyteen ja vastuullisuuteen. Suomalaisyritykset ovat osallistuneet aktiivisesti vuosittain järjestettävään kampanjaan.

Varsinaista vuosipäivää vietetään huhtikuun 24. päivä, jolloin tulee kuluneeksi seisemän vuotta siitä, kun Rana Plaza -rakennus romahti Bangladeshissa. Vaatevallankumouskampanjaa vietetään vuosittain huhtikuun lopulla Rana Plazan muistoksi. 

Vaatevallankumouksen tavoitteena on edistää tekstiili- ja muotialan vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä haastamalla kuluttajat kysymään muotibrändeiltä #whomademyclothes. 

Suomalaisyritykset ovat olleet Vaatevallankumouksessa perinteisesti aktiivisia. Brändit ovat postanneet sosiaaliseen mediaan runsaasti #imadeyourclothes-kuvia ja kertoneet avoimesti tuotteidensa valmistuksesta. 

Vaatevallankumouksen vinkit yrityksille kampanjaan osallistumiseen  

Poimimme Vaatevallankumouksen verkkosivuilta yrityksille kootut vinkit kampanjaan osallistumiseen. Kampanjaan osallistumisvinkit ovat toimivia ja sovellettavia myös muussa yrityksen vastuullisuustyön viestinnässä 

1) Kun käyt tuotteidenne valmistuspaikassa tai kerrot niistä kanavissasi, printtaa mukaan I made your clothes -kyltti ja kuvaa tekijöitä kyltin kera. Kerää talteen myös kuvissa olijoiden nimet ja muutama lause taustatietoa. Voit myös kertoa aikaisemmista käynneistäsi ja lisätä mukaan I Made your clothes -kuvituksen. Julkaise kuvia Vaatevallankumous-viikolla. Lataa I made your clothes -kyltti Vaatavallankumouksen sivuilta. 

2) Tee kartta tuotteidenne tuotantopaikoista tai esimerkiksi jonkin tuotteen kokonaisesta tuotantoketjusta ja julkaise se nettisivuillanne ja sosiaalisessa mediassa. 

3) Kirjoita nettisivuilla vastuullisuustyöstänne: tavoitteista, ohjelmista joissa olette mukana, saavutuksista jne. ja jaa tietoa sosiaalisessa mediassa. 

4) Seuraa keskustelua sosiaalisessa mediassa ja vastaa mahdollisimman yksityiskohtaisesti (vähintään kaupungin tarkkuudella), jos merkkisi saa #whomademyclothes-kysymyksiä. 

5) Voit ladata valmiita kampanjamateriaaleja Vaatevallankumouksen kansainvälisiltä verkkosivuilta. 

Vaatevallankumous-viikosta pääset lukemaan lisää kampanjan verkkosivuilta. 

Ajankohtaista aiheesta

Kestävyyssääntely etenee – yritysvastuudirektiivi astuu voimaan heinäkuussa

Ekosuunnitteluasetus hyväksytty: yritysten näkökulmien huomioiminen tuoteryhmäkohtaisten kriteerien valmistelutyössä on erittäin tärkeää

Uutishuone