Tulossa syksyllä 2022: Tekstiili- ja muotialan verkkokauppakoulutus – varaa paikkasi jo nyt!

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n palveluyhtiö toteuttaa marraskuussa 2022 tekstiili- ja muotialalle räätälöidyn verkkokaupan koulutuskokonaisuuden. Kolmen puolikkaan kurssipäivän aikana osallistujat oppivat mm. digitaalisen kaupan isosta kuvasta ja viimeisimmistä trendeistä, asiakaskokemuksesta ja myynnistä sekä verkkokaupan operatiivisesta toiminnasta.

Digitaalisen kaupan merkitys tekstiili- ja muotialan liiketoiminnassa on kasvanut merkittävästi viimeisten vuosien aikana, myös koronapandemian kiihdyttämänä. Runsaasti myönteistä palautetta vuonna 2019 saanut verkkokaupan koulutuskokonaisuus järjestetään nyt toista kertaa.

Koulutuksen tavoitteena on innostaa osallistujia syventymään verkkokaupan mahdollisuuksiin sekä tarjota konkreettisia eväitä verkkoliiketoiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen. Digitaalisen kaupan markkina tarjoaa juuri tällä hetkellä valtavasti mahdollisuuksia ihan kaikille, yrityksen kokoon ja toimialaan katsomatta. Koulutuksessa tuodaan esille runsaasti esimerkkejä verkkokaupan menestyjistä, erityisesti tekstiili- ja muotialalta.

Koulutuksesta on hyötyä paitsi verkkokaupan parissa työskenteleville, mutta myös niille yrityksille, jotka eivät suunnittele varsinaisen verkkokaupan perustamista, mutta haluavat kehittää asiakkaidensa digitaalista palvelupolkua, ymmärtää aidosti asiakaskokemuksen merkityksen sekä oppia digitaalisen kaupan trendeistä ja niiden vaikutuksesta omaan liiketoimintaan.

Koulutus on maksullinen ja avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Koulutuksen sisältö ja aikataulu

Koulutuspäivä 1: Digitaalinen kauppa – tärkeimmät menestystekijät, ke 2.11. klo 12–16

  • Digitaalisen kaupan suurimmat muuttujat ja viimeisimmät trendit
  • Verkkokaupan eri olomuodot ja kanavat
  • Myymälä ja verkkokauppa, ei vastakkain asettelua, vaan monikanavaista palvelua
  • Globaali PK-yrittäjyys – kuka tahansa voi myydä koko maailmaan
  • Asiakas aidosti keskiöön
  • Verkkokaupan menestys vaatii oman konseptin
  • Omien kilpailuetujen tunnistaminen
  • Asiakaslupauksen kiteytys
  • Mitä kaikkea osaamista verkkokauppa vaatii?
  • Toiminnan organisointi ja kehityksen hallinta
  • Verkkokaupan päivittäiset rutiinit
  • Verkkokaupan operatiivinen kannattavuuslaskelma

Koulutuspäivä 2: Verkkokaupan myynti, markkinointi ja asiakasymmärrys, ti 15.11. klo 12–16

  • Verkkokaupan kaava: 4K – pitää tuoda päivittäisen tekemiseen
  • Missä tapahtuu verkkokaupan myynti?
  • Ostopolun ymmärtäminen ja johtaminen
  • Ostokäyttäytymisen tunnistaminen
  • Tärkeimmät tunnusluvut ja niiden tulkinta
  • Verkkokaupan asiakashankinta
  • Verkkokaupan markkinointi on 24/7 reagointia
  • Eri markkinointikanavat, mikä toimii verkkokaupoille ja mikä ehkä ei
  • Asiakasymmärrys on verkkokaupan tärkein pääoma
  • Asiakkaiden tunneymmärrys sekä data ja eurot
  • Esimerkkejä asiakasprofiloinneista eri keinoin

Koulutuspäivä 3: Tuotteet, tuotetieto, teknologia ja tilaus-toimitusprosessi, ke 30.11. klo 12–16

  • Verkkokaupan rakenne
  • Tuotteiden perustaminen ja valikoiman hallinta
  • Tuotetieto ja muut sisällöt
  • Löydettävyys kuntoon
  • Verkkokauppa-ohjelmistot, mikä sopii kenellekin
  • Tärkeimmät lisäarvotyökalut
  • Analytiikka – tiedolla johtaminen tuo aina tuloksia
  • Asiakaspalvelun neljä roolia
  • Tilaus-toimitusprosessi
  • Logistiikka ja maksutavat

Koulutuspäivät järjestetään Helsingin keskustassa, tarkempi sijainti ilmoitetaan osallistujille. Osallistumista suositellaan ensisijaisesti paikan päällä. Voit myös halutessasi osallistua koulutukseen etänä. Vuorovaikutteisuuden vuoksi saat koulutuksesta eniten irti paikan päällä.

Kurssien hinta

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritykset ja kumppanijäsenet: 600 euroa

Muut: 800 euroa

Hintaan lisätään alv. 24 %

Kouluttajana Leevi Parsama, eCommerce Specialist

Leevi Parsama on digitaalisen kaupan asiantuntija, joka tunnetaan kotimaisen verkkokaupan vahvana vaikuttajana. Hän on henkilökohtaisesti tavannut yli 1000 suomalaista verkkokauppaa, joten hän tuntee kotimarkkinan paremmin kuin kukaan muu. Lisäksi hän on tutustunut verkkokauppamarkkinaan USA:ssa, Kiinassa, Venäjälle sekä eri puolilla Eurooppaa.

Tällä hetkellä Leevi toimii asiantuntijana Business Finlandin uudessa nelivuotisessa Expericence Commerce ohjelmassa, jonka tavoitteena on tehostaa suoraan kuluttajille myyvien yritysten (D2C -direct to consumer) kansainvälistä kasvua.

Leevi on itsekin toiminut globaalisti myyvän yrityksen verkkokauppiaana, joten markkinatuntemuksen lisäksi hänellä on paljon omakohtaista, konkreettista kokemusta alasta. Tällä hetkellä hän työstää digitaalisen kaupan strategioita suomalaisille brändeille sekä toimii johtoryhmien ja hallitusten sparraajana asiakaskokemukseen ja digitalisaatioon liittyvissä hankkeissa. Leevi on valittu myös Vuoden verkkokauppavaikuttajaksi Suomessa. Monet tuntevat hänet myös Facebookin suositun Verkkokauppiaat -ryhmän asiantuntevana ja innostavana moderaattorina. Leikkisästi häntä kutsutaan myös suomalaisen verkkokaupan kummisedäksi.

Tule mukaan kouluttautumaan ja kehittämään verkkokauppaanne! Ilmoittaudu mukaan 14.10.2022 mennessä täällä.

Tutustu myös:

Liiton jäsenyrityksilleen järjestämässä maksuttomassa Digifoorumissa 15.6. klo 9–12 on aiheena tekstiili- ja muotialan tulevaisuuden verkkokaupparatkaisut. Tilaisuudessa kuulet mm. Leevi Parsaman puheenvuoron digitaalisen kaupan tulevaisuuden menestystekijöistä. Lue lisää.

Anne Ruokamo

Johtava asiantuntija, kansainvälinen liiketoiminta ja rahoitus

+358 40 544 0886
anne.ruokamo@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Kasvua kansainvälisestä brändiliiketoiminnasta -ohjelma alkaa Aalto EE:ssä joulukuussa

Tex-Inno ry tukee jälleen tekstiili- ja muotialalle suuntautuvia opinnäytetöitä – lähetä hakemus lokakuuhun mennessä!

Uutishuone

Tapahtumat aiheeseen liittyen

Kaikki tapahtumat