Vieraskynä: Roska on roskaa kirpparillakin

Kierrätys ei ole uusi juttu, mutta nyt se on onneksi uudessa nousussa. Tärkeintä on kuitenkin tarjota asiakkaille kestäviä tuotteita ja toimivia palveluja, joita he haluavat käyttää, kirjoittaa FRENNin perustaja Jarkko Kallio.

Päästöjen kompensoinnista ja kirppareista on tullut tämän ajan anekauppaa. Hyvää omaatuntoa ostetaan monesti siksi, ettei perusongelmalle tarvitsisi tehdä mitään.

Isältä pojalle

Hieman huvittuneena voi seurata keskustelua kiertotalouden innovatiivisuudesta, ja miten vaatteen korjaaminen on nykyään uusinta uutta. Aikoinaan oli sanontoja, kuten että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, äidiltä tyttärelle tai isältä pojalle… Näihin kaikkiin sisältyi viesti laadusta, ajattomuudesta, ja että vaate kestää käyttöä pitkää. Tekstiilejä korjattiin ja kierrätettiin sukupolvelta toiselle.

Tämä kaikki on päässyt unohtumaan teollisen tuotannon aikakaudella. Nyt onneksemme kierrätyksen opit luovat uusia teollisen mittaluokan liiketoimintamalleja ja kuljemme kohti kestävämpää huomista. Kirpputoreista on tullut paraatipaikkojen viihtyisiä lifestyle-myymälöitä. Tuotteelle ja materiaalille luodaan jälleen arvoa.

Päästöjen syntysijoille

Vaatealan käytännön haasteet ovat tuotannossa eli miten ja missä uusia tuotteita valmistetaan. Suurin hiilijalanjälki syntyy yleensä käytettävistä materiaaleista. Tärkeintä on tunnistaa oman toimintansa vaikutukset ja tehdä niiden eteen konkreettisia toimia. Onneksi kangastehtaiden mallistoissa on entistä enemmän kierrätyskuiduista kudottuja kankaita, joiden päästövaikutukset ovat selvästi pienemmät kuin vastaavilla neitseellisillä kuiduilla. Näin saadaan kiertotalousratkaisut aidosti päästöjen syntysijoille.

FRENNin kivijalkaliike sijaitsee Helsingissä osoitteessa Fredrikinkatu 24.

Jos roskaa valmistetaan edelleen tonneittain joka päivä, ihmiskunta tukehtuu tämän massan pyörittämiseen. Pahimmillaan uusia vaatteita rahdataan suoraan kaatopaikalle tai poltetaan. Tähän meillä ei ole enää varaa.

Vaihtelun vuoksi

Uudet vaatteet ovat olleet liian halpoja, jotta niitä osaisi arvostaa. Vaatteista on tullut myös vaihtelun halun väline. Pikamuoti on tarjonnut iloa ja sisältöä elämään. Voiko tämä enää jatkua? Sheinin ja monen muun pikamuotibrändin halvat vaatteet ovat niin huonosti tehtyjä, ettei niitä voi myydä enää uudelleen edes second handina. Järjetöntä!

Tutkimuksissa kuluttajat ilmoittavat, että he arvostavat vastuullisuutta ja tekevät valintoja sen mukaan. Ikävä kyllä kaupan hyllyllä edullisempi hinta muuttaa monesti mielen, mikä sekin on tänä päivänä ymmärrettävää. Läpinäkyvän ekologisesti ja eettisesti valmistettu tuote on väistämättä kalliimpi, eikä se pysty kilpailemaan hinnalla Kaukoidän halpatuotannon kanssa. Laadukkaat ja ekosertifioidut raaka-aineet ovat kalliimpia ja EU:n matalan riskin maissa, kuten Baltiassa, työvoimakustannukset ovat korkeammat. Meistä jokainen on kuitenkin vastuussa omista valinnoistaan.

FRENN on saanut kahdesti peräkkäin parhaat pisteet Eetti ry:n vastuullisuusraportissa.

Ekologisinta on hankkia laadukas vaate, jota haluaa ja voi käyttää itse mahdollisimman pitkään. Lempivaate ei loju kaapin perällä. Vaatteen korjaaminen pidentää tuotteen käyttöikää ja lopulta oikein kierrättäminen varmistaa sen, että sille annetaan uusi elämä toisessa käytössä ja lopuksi materiaali tulee hävitettyä oikein. Näin on tehty ennenkin.

Käytä – Korjaa – Kierrätä

Kirjoitin nämä sanat FRENNin brändikonseptiin jo kesällä 2012, kun merkillä ei ollut vielä edes nimeä. Tuolla ajatuksella perustelimme itsellemme sen, että voisimme ylipäätään lanseerata maailmaan uuden vaatemerkin. Olimme olleet Antti Laitisen kanssa kumpikin tekstiili- ja vaateteollisuudessa töissä tuolloin jo yli 15 vuoden ajan. Olimme nähneet alan realiteetit ja haasteet.

FRENN-vaatemerkin perustajat Antti Laitinen & Jarkko Kallio.

Päätimme tehdä parempaa ja sillä tiellä olemme edelleen. Tarjoamme asiakkaallemme laadukkaan ja monikäyttöisen tuotteen lisäksi koko elinkaaren ajan kattavat palvelut: mittamuutos, korjaus ja kierrätys. Annamme kaikille tuotteillemme elinikäisen valmistustakuun.

Vastuullisuus on arjen tekoja

Tärkeintä on tarjota asiakkaille kestäviä tuotteita ja toimivia palveluja, joita he haluavat käyttää. Ilman asiakkaita ei ole kaupallista liiketoimintaa. Kukaan ei osta vastuullisuutta vaan houkuttelevia ja arkea helpottavia tuotteita, joista on iloa pitkään.

Tuotteen elinkaaren kaikille eri palasille on tarvetta jatkossakin. Uusia kuluttajakaupan liiketoimintamalleja ei ole ilman laadukkaita ja kestäviä tuotteita, eikä uusia tuotteita saisi valmistaa ilman niiden elinkaarta pidentäviä palveluja. Annetaan hyvän kiertää.

Kirjoittaja Jarkko Kallio on suomalaisen FRENN-miestenvaatemerkin toinen perustaja ja toimitusjohtaja. FRENN on saanut kahdesti peräkkäin parhaat pisteet Eettisen kaupan puolesta Eetti ry:n vastuullisuusraportissa, jossa selvitettiin 35 suomalaisen vaatemerkin ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyötä, vaatteiden pitkäikäisyyttä sekä läpinäkyvyyttä. Kallio toimii myös Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n Kansainvälinen liiketoiminta ja rahoitus -vaikuttajaryhmän puheenjohtajana.

www.frennhelsinki.com
Kuvat: Eeva Suutari

Vieraskynä-osiossa julkaistaan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n ulkopuolisten tekstiili- ja muotialan asiantuntijoiden kirjoituksia. Vieraskynissä esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajien omia näkemyksiä, eivät liiton kannanottoja.

Ajankohtaista aiheesta

Halpatuotantoa on syytä rajoittaa – se edistäisi kestävää kehitystä ja kilpailukykyä

Suomalaisella designilla on tärkeä rooli talouskasvun rakentamisessa

Uutishuone