Yrityskysely: Suomalaiset tekstiili- ja muotiyritykset omaksuneet digitaaliset teknologiat hyvin suhteessa eurooppalaisiin

Suomalaiset yritykset ottavat rohkeasti käyttöön digitaalisia ratkaisuja. Teknologian laajempaa omaksumista rajoittavat Suomessa erityisesti koulutetun henkilöstön puute, selviää tuoreesta yrityskyselystä.

Tuoreen selvityksen mukaan suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ovat eurooppalaisella mittapuulla ottaneet hanakasti käyttöön digitaalisia teknologioita. Suomessa peräti 79 prosenttia yrityksistä on hyödyntänyt tekoälyä viimeisen vuoden aikana, mikä on huomattavasti eurooppalaista keskiarvoa korkeampi. Euroopan laajuisesti tekoälyä on hyödyntänyt ainoastaan 21 prosenttia alan yrityksistä.

”Suomalaisyritysten luku on vakuuttava, etenkin eurooppalaiseen keskiarvoon verrattuna”, kertoo Ville Salonen, Suomen Tekstiili & Muoti ry:n talous- ja tilastoasiantuntija. ”Suomalaiset yritykset ovat digitaalisten ratkaisujen käyttöönotossa rohkeita edelläkävijöitä, ja tulevaisuus näyttää lupaavalta, sillä yli puolet suomalaisista yrityksistä aikoo ottaa käyttöön uusia digiteknologian ratkaisuja tulevana vuonna.”

Selvityksen mukaan digitaaliset teknologiat ovat erityisen vahvasti läsnä suomalaisyritysten markkinoinnissa ja myynnissä, jossa 79 prosenttia yrityksistä hyödynsi uusia teknologioita. Myös tuotannossa 42 prosenttia yrityksistä on ottanut käyttöön uusia digitaalisia ratkaisuja. Näissä molemmissa osioissa suomalaisyritykset ovat selkeästi eurooppalaista keskiarvoa edellä, sillä EU-tasolla vastaavat lukemat ovat vain 18 prosenttia.

Yritykset panostavat myös merkittävästi digiteknologiaan: Suomessa yli puolet yrityksistä investoi vuosittain yli prosentin liikevaihdostaan näihin ratkaisuihin, ja kahdeksan prosenttia yrityksistä investoi jopa yli viisi prosenttia liikevaihdostaan. Vaikka eurooppalaisten yritysten investoinnit olivat hieman korkeammalla tasolla, suomalaisyritysten aktiivinen digiteknologioiden käyttö erottaa ne selkeästi verrokkimaista.

Digitaalisuus parantaa sekä tuottavuutta että kustannustehokkuutta

Digiteknologian käyttö on tuonut suomalaisyrityksille selkeitä hyötyjä. Tuottavuus on parantunut 47 prosentilla alan yrityksistä, ja kustannukset ovat laskeneet 27 prosentilla. Eurooppalaisissa yrityksissä vastaavat luvut ovat 46 ja 31 prosenttia.

Teknologian laajempaa omaksumista rajoittavat Suomessa erityisesti koulutetun henkilöstön puute. Datanhallinnan merkitys nousi myös esille aikaisemmin tänä vuonna tehdyssä tekstiili- ja muotialan osaamiskartoituksessa, jossa yritykset nostivat datanhallinnan tuotekehityksen ja laadunhallinnan ohella tärkeäksi lisäkoulutustarpeeksi.

Muualla Euroopassa haasteena korostuvat erityisesti korkeat kustannukset. Yli 60 prosenttia eurooppalaisista yrityksistä kokevat ne teknologian omaksumisen esteenä. Suomessa korkeat kustannukset ovat pullonkaulana noin kolmasosalla yrityksistä.

Haasteista huolimatta suomalaisilla yrityksillä on eurooppalaisia verrokkejaan harvemmin oma strategia digitaitojen kehittämiseen. Suomessa vain 38 prosenttia vastanneista yrityksistä on laatinut digitaalisen strategian, kun eurooppalaisilla yrityksillä lähes joka toisella on olemassa digistrategia.

”Suomalaisyritykset pärjäävät hienosti digitaalisuuden omaksumisessa, mutta koulutettujen osaajien puute on selkeä haaste, jonka ratkaiseminen edistäisi digitaalisten teknologioiden hyödyntämistä entisestään”, Salonen toteaa.

STJM teki yhteistyössä eurooppalaisen tekstiilialan kattojärjestö EURATEX:n kanssa yrityskyselyn, jossa selvitettiin eurooppalaisten muoti- ja tekstiilialan yritysten näkemyksiä digitaalisesta teknologiasta. Kysely toteutettiin aikavälillä 17.9.–10.10.2024. Suomalainen vastaajajoukko edustaa kattavasti tekstiili- ja muotialaa niin tuotesegmentin kuin kokoluokkansa suhteen. Vastaajayritykset työllistävät Suomessa noin 3 000 henkilöä ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli 500 miljoonaa euroa.

Ville Salonen

Asiantuntija, tilastot & talous

+358 50 565 1286
ville.salonen@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

STJM:n lausunto: Vaikuttajamarkkinoinnin linjauksessa vielä täsmennettävää

Tuore raportti: Dataekosysteemin rakentuminen voi tuoda lisäarvoa digitaaliselle tuotepassille ja sitä kautta yrityksille

Uutishuone