Talouskatsaus: Korona iski erityisesti vaateyrityksiin ja kauppaan

Koronakriisi on iskenyt rajusti kuluttajista riippuvaiselle vaatealalle. Vaatteita valmistavien ja valmistuttavien yritysten liikevaihto laski huhtikuussa neljänneksellä edellisvuoteen verrattuna. Erityisen ison loven koronakriisi teki vaatteiden ja jalkineiden kaupan yrityksiin, joiden liikevaihto laski yli 70 prosenttia.

Vaatealan koronakurimus näkyy karusti alkuvuoden tilastoissa, kertoo tekstiili- ja muotialan tuore talouskatsaus.

Vaatteita valmistavien ja valmistuttavien yritysten huhtikuun liikevaihto laski 23,4 % verrattuna edellisen vuoden huhtikuuhun. Vaatteiden ja jalkineiden vähittäiskaupan huhtikuun liikevaihto romahti peräti 71,8 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

”Koko viimeisin vuosikymmen on ollut suomalaisille vaatealan yrityksille haastava. Ala on todella kovassa globaalissa kilpailussa niin vientimarkkinoilla kuin Suomessakin. Nyt korona romahdutti sekä vaatealan valmistajien että vähittäiskaupan liikevaihdon, ja vaikutukset tulevat näkymään pitkään”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n asiantuntija Hanne Mikkonen.

Vaatteiden valmistus ja valmistuttaminen Suomessa

320 yritystä

640 miljoonaa euroa liikevaihtoa

2700 työntekijää

Sis. mm. naisten, miesten ja lasten vaatteita, urheiluvaatteita, asusteita ja alusvaatteita sekä työvaatteita.

Tekstiilien valmistus ja valmistuttaminen Suomessa

340 yritystä

410 miljoonaa euroa liikevaihtoa

2 100 työntekijää

Sis. mm. sisustustekstiilejä, mattoja, neuloksia, lankoja, kuitukankaita ja teollisia tekstiilejä. Alaan kuuluvat myös tekstiilien viimeistely ja värjäys.

”Korona on muuttanut suomalaisten kulutustottumuksia, ja verkkokauppa on kasvanut kevään aikana monilla yrityksillä merkittävästi. Kasvava verkkokauppa ei kuitenkaan riitä paikkaamaan kivijalasta tulleita menetyksiä”, Mikkonen kertoo.

Vaatteiden valmistuksen & valmistuttamisen liikevaihto verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Lähde: Tilastokeskus, Teollisuuden liikevaihtokuvaaja.

Vaatteiden ja jalkineiden vähittäiskaupan liikevaihto verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Lähde: Tilastokeskus, Kaupan liikevaihtokuvaaja.

Tekstiiliala on toistaiseksi selvinnyt koronakriisistä vaatealaa pienemmillä menetyksillä. Tekstiilien valmistuksessa ja valmistuttamisessa huhtikuun liikevaihto laski 3,7 % verrattuna edellisvuoteen. Tekstiilialan liikevaihdon pienemmän laskun Hanne Mikkonen arvioi johtuvan siitä, että tekstiilialan yrityksissä on vaatealaan verrattuna enemmän BtoB-yrityksiä.

”Niihin koronakriisi iski pienellä viipeellä verrattuna kuluttajarajapinnan yrityksiin. Virallisia tilastoja on saatavilla vasta huhtikuulle asti, joten todennäköisesti koronakriisin vaikutukset näkyvät voimakkaammin tulevien kuukausien tilastojulkistuksissa ,” Mikkonen kertoo.

Osa tekstiilialan yrityksistä on myös muokannut ketterästi liiketoimintaansa ja ryhtynyt valmistamaan kasvomaskeja ja terveydenhuollon suojavarusteita. Osa on tehnyt merkittävää tuotekehitystä ja päässyt valmistamaan materiaaleja terveydenhuollon suojavarusteisiin. Nämä uudet avaukset ovat osalla tekstiilialan yrityksistä paikanneet muusta liiketoiminnasta tulleita menetyksiä.

Tekstiilien valmistuksen & valmistuttamisen liikevaihto verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Lähde: Tilastokeskus, Teollisuuden liikevaihtokuvaaja.

Koronakysely: pientä elpymistä näkyvissä

Tilastokeskuksen luvut ulottuvat huhtikuun loppuun saakka, mutta Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyrityksille tehty koronakysely kertoo, että vaikean kevään jälkeen yrityksissä on näkyvissä pieniä elpymisen merkkejä, kun rajoituksia on päästy purkamaan.

Silti edelleen 85 % alan yrityksistä ennakoi heinäkuulle normaalia pienempää liikevaihtoa, ja koronan vaikutukset tulevat varjostamaan alan näkymiä vielä pitkään. Noin 70 % alan yrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöään koronakevään aikana. Joka kymmenes alan yrityksistä pelkää ajautuvansa konkurssiin lähikuukausina.

”Suomalaisilla kuluttajilla on tällä hetkellä paljon valtaa: käyttämällä rahaa suomalaisten yritysten tuotteisiin ja palveluihin voimme edesauttaa yhteiskunnan elpymistä”, Hanne Mikkonen kertoo.

Lue Tekstiili- ja muotialan talouskatsaus kesäkuu 2020