Hankkeen toimenpiteet ja tavoitteet
Kosketuksella on tärkeä rooli perinteisessä urheilussa. Joukkueen välillä tapahtuva kosketus, kuten ylävitoset, kivet, olalle taputukset ja halaukset viestivät luottamusta, tunnetta ja vahvistavat sosiaalisen yhteyden kokemusta. Kosketus keskeisenä nonverbaalisen viestinnän kanavana on olennainen osa menestyvien joukkueiden toimintaa ja sillä on positiivinen vaikutus tiimityöhön ja suoriutumiseen.
Hankkeessa keskitytään HAMKissa kehitettyjen kahden eri älyvaatteen jatkokehittämiseen sekä kaupallistamiseen valmistautumiseen. Älyvaatteista Spiritus Ludi on e-urheilutiimeille suunniteltu älyhiha, joka mahdollistaa tsemppaamisen kosketuksen avulla etäpelitilanteissa. Ripple on levollisuutta lisäävä ja tiimin yhteyden kokemusta vahvistava älyvaate, joka on rakennettu Spiritus Ludin teknologia-alustan päälle.
Hankkeen kolme tavoitetta ovat:
1) Proof-of-concept prototyyppien käyttäjätestaus e-urheilijoilla
Käyttäjätestauksissa tavoitteena on kehittää Spiritus Ludi -prototyyppi etätestaukseen sopivaksi ja suorittaa kenttätestaus e-urheilijoilla etäpelitilanteessa Suomessa ja Saksassa. Ripple-prototyypin testaus on tavoitteena suorittaa samapaikkaisilla e-urheilutiimeillä. Sekä toteuttaa Spiritus Ludin ja Ripple prototyyppien tarve- ja soveltuvuustestaus puolustusalalle.
2) Kaupallistamiseen valmistautuminen
Tavoitteena on kaupallistamisen ja asiakasarvon määrittäminen, liiketoimintamallien, tuotteistukseen ja tuotannollisuuteen liittyvät sekä rahoitusmallien kartoitus.
3) Valmennus ja aineettomien oikeuksien selvitys ja vahvistaminen
Tavoitteena on lisätä osaamista kaupallistamisesta ja yrittäjyydestä sekä aineettomien oikeuksien suojaaminen.