- Digitalisaatio
Digitaalisen strategian käsikirja tekstiili- ja muotialan yrityksille
Osana Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Digitaalinen murros muotialalla -hanketta olemme toteuttaneet käsikirjan tekstiili- ja muotialan yritysten digitalisaatiomatkan tueksi yhdessä Knowit Insightin kanssa.
Digitaalisen strategian käsikirja on käytännönläheinen opas muoti- ja tekstiilialan yrityksille, jotka haluavat hyödyntää digitalisaatiota strategisesti liiketoiminnan tavoitteiden toteuttamiseksi. Käsikirja sisältää työkaluja ja ohjeita digistrategian laatimiseen ja päivittämiseen sekä käytäntöön vientiin. Se tarjoaa vinkkejä uusien teknologioiden ja innovaatioiden tunnistamiseen ja opastaa, kuinka digistrategiassa huomioidaan kestävyyttä parantavia digitaalisia ratkaisuja ja sääntelyn asettamat vaatimukset.
Käsikirjan taustamateriaalina on hyödynnetty aiemmin Digitaalinen murros muotialalla -hankkeessa toteutettuja konsultointipilotteja ja niiden oppeja. Piloteista poimitut opit ja esimerkit maustavatkin useimpia käsikirjan kappaleita, tarjoten konkretiaa strategiatyön tueksi.
Tekstiili- ja muotialan yrityksillä on lukuisia mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaa digitalisaation avulla. Käsikirja esittelee erilaisia digistrategian näkökulmia, joista käyttäjä voi hyödyntää joustavasti oman organisaationsa tilanteeseen kulloinkin soveltuvimpia osioita. Käsikirjaa kannattaa hyödyntää myös uusien lähestymistapojen ja näkökulmien tunnistamiseen ja kokeilemiseen. Käsikirja tarjoaa myös erilaisia ladattavia mallipohjia, joilla yritykset voivat esimerkiksi arvioida omaa digitaalista kypsyyttään tai priorisoida kehitysideoita.
Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee hanketta 780 000 eurolla kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuesta. Hanke on Euroopan Unionin rahoittama – NextGenerationEU.
Digitaalisen strategian käsikirja
-
STJM_Digitaalisen strategian käsikirja.pdf
Lataa
Aleksandra Prami
Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke