Esittelyssä ASK – The Nordic Way -podcast. Suomesta mukana Halti & Reima

Osana Nordic Blockchain Alliance -hanketta on julkaistu viisiosainen podcast-sarja, jossa 17 pohjoismaista toimijaa kertovat työstään vastuullisuuden, läpinäkyvyyden ja jäljitettävyyden osalta. Suomesta podcastissa ovat mukana Haltin Laura Roman ja Reiman Mikko Linnaluoma.  

Tuoreessa ”Ask – The Nordic Way” -podcast-sarjassa pohjoismaiset tekstiilialan yritykset jakavat näkemyksiään toimialan murroksesta. Nordic Blockchain Alliance -hankkeen puitteissa julkaistu podcast-sarja tarjoaa mielenkiintoisia keskusteluja 17 pohjoismaisen eturivin toimijan kanssa. 

Podcastissa kuullaan, kuinka pohjoismaiset brändit, kuten Halti, Reima, Gina Tricot, Birger Christensen, Nudie Jeans ja Vestre, hyödyntävät teknologiaa edistääkseen toimitusketjun jäljitettävyyttä ja läpinäkyvyyttä.  

”On hienoa kuulla miten sitoutuneita ja avoimia brändit ovat käsitellessään kriittisiä aiheita, kuten pikamuodin uudelleenmäärittelyä ja teknologian roolia tuotteiden elinkaaren pidentämisessä ja vastuullisuuden kehittämisessä”, kertoo Emilia Gädda, Suomen Tekstiili & Muoti ry:n johtava vastuullisuusasiantuntija.  

Kuluneen vuoden aikana Nordic Blockchain Alliance -hankkeen myötä pohjoismaiset brändit ovat käyneet avointa keskustelua ja jakaneet tietoa niin pyöreän pöydän keskusteluissa kuin kesällä julkaistun katalogin avulla. 

”Pohjoismaiden ministerineuvostoon kuuluva Nordic Innovation pyrkii jatkuvasti edistämään lisäarvon luontia pohjoismaihin, jotta saavutamme Visio 2023:n. Sen mukaan Pohjolasta tulee maailman kestävin ja integroitunein alue vuoteen 2030 mennessä”, sanoo Peter Munch-Madsen, Nordic Innovationin vanhempi neuvonantaja. ”Tukemalla Nordic Blockchain Alliance -hanketta haluamme parantaa mahdollisuuksia tuote- ja yritystietojen vaihtoon tavalla, joka voisi olla sekä kustannustehokas että turvallinen pohjoismaisille pk-yrityksille. Saavutetut tulokset sopivat hyvin yhteen Nordic Innovationin tavoitteen kanssa olla keskeinen toimija siirryttäessä kiertotalouden liiketoimintamalliin, jossa jäljitettävä tieto ja avoimuus ovat pohjoismaisten tuotteiden tavaramerkkejä maailmanmarkkinoilla.” 

Podcastissa keskustellaan myös siitä, miten toimiala voi kasvaa ilman, että se välttämättä tuottaa uusia tuotteita. Löydät podcastin osoitteesta www.askthenordicway.com tai suurimmista podcast-sovelluksista:  

Spotify: https://open.spotify.com/show/5hQpWwH6GjswbhdS2YeALn?si=3343699a77d4434c   

Apple: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/ask-the-nordic-way/id1714617087?l=da  

Taustatietoa 

Podcastissa mukana olevat brändit: Kvadrat Really, Ingridsdotter, Gärsnäs, Värnamo, Vestre, Simone Faurschou, Birger Christensen Collective, Wehlers, Fritz Hansen, SPOOR, by Green Cotton, Reima, Gina Tricot, Halti, Nudie Jeans. 

Nordic Blockchain Alliancesta

Nordic Blockchain Alliance on pohjoismaisten toimialaliittojen perustama hanke, joka selvittää lohkoketjuratkaisujen hyödyntämistä mm. digitaalisen tuotepassin käytössä. Hankkeessa ovat mukana Interior Cluster Sweden, NF&TA, +Lab, Suomen Tekstiili & Muoti, Science Park Borås, DI Handel ja Lifestyle & Design Cluster. Tervetuloa mukaan 5.12. järjestettävään webinaariin kuulemaan lisää hankkeesta. Lue lisää ja ilmoittaudu täältä.

Rahoittaja: Nordic Innovation. 

Emilia Gädda

Johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous

+358 41 545 8142
emilia.gadda@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Pelit ja muoti kohtaavat jatkossa yhä useammin

Tekstiili- ja muotiala peräänkuuluttaa aidosti vaikuttavaa yritysvastuulainsäädäntöä

Uutishuone