- Kansainvälistyminen
Heimtextil avasi tekstiilialan messuvuoden
Kodintekstiilien ja projektisisustamisen Heimtextil-messut järjestettiin Frankfurtissa ensimmäistä kertaa koronapandemian puhkeamisen jälkeen. Näytteilleasettajia messuilla oli noin 2400 ja vieraita 129 maasta. Messut olivat kooltaan vielä pandemiaa edeltänyttä aikaa pienemmät, mutta osastoilla käytiin taas kauppaa kasvotusten.
Pandemia vaikuttaa messualaan edelleen, ja se näkyy esimerkiksi aasialaiskävijöiden aiempaa vähäisempänä määränä. Messe Frankfurtin mukaan messuilla oli kuitenkin44 000 kävijää. Suomalaisia messuilla kävi tällä kertaa erityisesti vieraana. Näytteilleasettajien joukossa oli Studio Iiro A Ahokas ja Bianca Byggmästar Design Studio.
Tasokas luento-ohjelma, opastetut teemakierrokset ja vuotuinen trendinäyttely houkuttelevat Heimtextil-messuille sellaisiakin kävijöitä, jotka eivät ole messuilla myyntiroolissa tai ostoaikeissa. Kiinnostavaa oli tällä kertaa se, kuinka Textiles Matter (suom. tekstiileillä on väliä) -teemainen näyttely pureutui tekstiileihin ja trendeihin kokonaan kiertotalouden kautta. Teknisen ja biologisen kierron ympärille rakennettu kokonaisuus esitteli muun muassa biomateriaaleja, luonnonvärejä, tekstiilien korjausta ja uudelleenkäyttöä sekä kierrätystä takaisin tekstiiliksi ja esimerkiksi komposiiteiksi huonekalu- ja rakennusalan käyttöön.
Maatuvia lampunvarjostimia, banaanista tehtyä kangasta, maanläheisiä sävyjä – trendinäyttelystä jäi vähän kaipaamaan kirkkaita värejä ja muutakin kuin innovaationäkökulmaa tekstiileihin. Näitä tuli esille tasokkaissa trendiluennoissa, joita pitivät näyttelyn kuratoinut Franklin Till (UK), SPOTT Trends (DK) ja Stijlinstituut Amsterdam (NL). Studio Thomas Vaillyn luento biomateriaaleista oli myös inspiroiva, vaikkei se suoranaisesti tekstiilejä käsitellytkään. Yritys on kehittänyt esimerkiksi erilaisia komposiittien tapaisia materiaaleja auringonkukkien varsista, viljasta sekä iiriksen ja laventelin osista, jotka eivät kelpaa hajuvesiteollisuuden käyttöön.
Suomesta rohkeasti maailmalle
Messuilla ja muutenkin maailmalla näkee, kuinka Suomessa ollaan tekstiili- ja muotialan vastuullisuudessa ja kiertotaloudessa monessa mielessä edelläkävijöitä. Pioneerin asemaan ei silti pidä tuudittautua, sillä vastuullisempia toimintatapoja ja tekstiilialan ja kiertotalouden innovaatioita kehitetään kovaa vauhtia lähestulkoon kaikkialla. Suomesta kannattaa lähteä maailmalle rohkeasti näytille, sillä monia meillä ihan ”tuttuja juttuja” muista maista tulevat yritykset esittelevät uusina innovaatioina – ja saavat sitä kautta näkyvyyttä ja uusia asiakkuuksia.
Liitto järjestää alkuvuonna kansainvälistymistä tukevia tilaisuuksia
Tervetuloa tietoiskuun kasvuun ja kansainvälistymiseen suunnatuista ELY-keskuksen uusista ja uudistuneista rahoitusmahdollisuuksista (9.2.) sekä Menossa maailmalle? -messukoulutukseen (16.2.), jossa pääset keskustelemaan messu- ja verkostoitumisasioista laajemminkin. Mikäli haluat tietää, miten ammattimainen hallitustyöskentely voi tukea yrityksen kansainvälistymistä, tule Hallitustyö yrityksen kansainvälistymisen tukena -tilaisuuteen 26.1.!
Tapahtumat aiheeseen liittyen
-
Jäsentapahtumat
Menossa maailmalle? -messukoulutus
-
Jäsentapahtumat
Hallitustyö yrityksen kansainvälistymisen tukena