Muodistako miljardibisnes Suomeen? SuomiAreenassa keskusteltiin suomalaisen muodin kasvusta

STJM:n järjestämässä SuomiAreena-keskustelussa mietittiin, minkälaisilla keinoilla suomalaiselle muotialalle luodaan uutta kasvua ja lisätään kansainvälisyyttä.

Suomen Tekstiili & Muodin järjestämässä Muodistako miljardibisnes Suomeen? -keskustelussa pureuduttiin siihen, miten kotimaisen muodin vahvuudet pystytään valjastamaan uuden kasvun ajuriksi. MTV-lavalla käydyssä keskustelussa mukana olivat Marimekon markkinointijohtaja Sanna-Kaisa Niikko, Etlan tutkimusneuvonantaja Petri Rouvinen ja Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski. Tilaisuuden juonsi toimittaja ja LUT-yliopiston työelämäprofessori Sami Sykkö.

Osaaminen on kaiken A ja O

Keskustelu käynnistyi yleisön raikuvilla aplodeilla tänä vuonna 60-vuotta täyttävälle Marimekon Unikko-kuosille. Marimekon matka kansallisesta suosiosta globaaliksi brändiksi on rakentunut vahvan strategiatyön lisäksi kykyyn synnyttämään tiimejä ympäri maailmaa uusille markkinoille ja puhuttelemaan täysin uusia asiakasryhmiä. Sanna-Kaisa Niikko korostikin, että luovan osaamisen rinnalle muotiala tarvitsee vahvaa kaupallista osaamista sekä esimerkiksi valikoimaosaamista ja mikrotrendien ymmärrystä.

Etlan Petri Rouvinen puolestaan nosti esiin, että nykyisessä toimintaympäristössä tarvitaan yhä enemmän ihmistieteiden osaajia, jotka pystyvät lisäämään yritysten ymmärrystä kuluttajien tarpeista ja kysynnästä.

Suomen Tekstiili & Muodin Marja Liisa-Niinikoski peräänkuulutti yhteistyötä. Hän toivoo alalle syntyviin startupeihin isompia tiimejä eri osaamistaustoilla. Yksin työskentelevän lahjakkaan suunnittelijan on vaikea kasvattaa yritystä.

Esikuvana Tanskan menestysmalli

Benchmarkkausta Suomeen kannattaa hakea naapurimaista. Esimerkiksi Tanskan tekstiili- ja muotiala on kooltaan noin kaksinkertainen Suomeen verrattuna. Tanska onkin onnistunut pitkäjänteisellä työllä rakentamaan tanskalaisesta muodista merkittävän vientialan ja tehnyt Kööpenhaminasta muodin viidennen pääkaupungin New Yorkin, Lontoon, Milanon ja Pariisin jälkeen.

Niinikoski kannusti suomalaista muotialaa ottamaan mallia Tanskasta ja kehittämään yhteistyön malleja, jotka tukevat kuluttajaliiketoimintaa ja kansainvälistymistä.

Katso koko keskustelu alta:

Mihail Tchitcherin

Johtava asiantuntija, viestintä & yhteiskuntasuhteet

+358 40 515 1137
mihail.tchitcherin@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Halpatuotantoa on syytä rajoittaa – se edistäisi kestävää kehitystä ja kilpailukykyä

Suomalaisella designilla on tärkeä rooli talouskasvun rakentamisessa

Uutishuone