Muoti ja luovat alat tarvitsevat oman rahoitusekosysteeminsä – sijoittajien tietoisuus avainasemassa

Luovien alojen yritykset, erityisesti muotialalla, kohtaavat merkittäviä haasteita rahoituksen saamisessa, vaikka niillä on kasvupotentiaalia ja kansainvälistä kysyntää. Jopa 70 % eurooppalaisista sijoittajista kokee, ettei heillä ole riittävästi tietoa luovista aloista – muoti jää siksi usein sijoitusten ulkopuolelle.

Suomessa toimii hyvin kehittynyt varhaisen vaiheen kasvurahoituksen ekosysteemi teknologiayrityksille. Sen sijaan design-lähtöisille kuluttajatuoteyrityksille ei ole tarjolla vastaavaa osaavaa ja kohdennettua rahoitusta. Monet muoti- ja lifestylebrändit jäävät ilman tarvittavaa tukea kasvun vauhdittamiseen ja kansainvälisen skaalautumisen pullonkaulojen ratkaisemiseen. Kyseessä on selkeä markkinapuute – eikä vain Suomessa.

Eurooppalainen raportti (BAE & EIT CC, 2023) osoittaa, että luovat alat – erityisesti muoti – ovat pk-sektorilla keskimääräistä kasvuhakuisempia. Silti alan yritykset kokevat rahoituksen jopa neljä kertaa useammin kasvun esteeksi verrattuna muihin toimialoihin.

Tietovaje sijoittajien ja luovien alojen välillä

Erityisesti alkuvaiheen yrityksillä sijoituskelpoisuus jää usein vajaaksi, mikä vaikeuttaa rahoituksen saamista. Samaan aikaan sijoittajien määrä on rajallinen, ja monilta puuttuu ymmärrys alan liiketoimintalogiikasta sekä esimerkiksi immateriaalioikeuksien taloudellisesta arvosta.

Eurooppalaisessa kyselyssä lähes sadasta sijoittajasta 70 % kertoi, ettei heillä ole riittävästi tietoa tai ymmärrystä luovista aloista, niiden kasvupotentiaalista tai tuottomahdollisuuksista – ja siksi he eivät sijoita kulttuuriin tai luoviin aloihin. Myös alan sisällä sijoitukset painottuvat edelleen peleihin, mediaan ja ohjelmistoihin – muoti jää vähemmistöön.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenille kesällä 2025 toteutetun kyselyn mukaan suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset hakevat rahoitusta ensisijaisesti tuotantoinvestointeihin ja kansainvälistymisen tukemiseen. Suurimmaksi haasteeksi nousi sijoittajien epäluottamus: alaa ei pidetä kiinnostavana tai sitä pidetään liian riskialttiina.

Yhteistyöllä kohti uutta rahoitusymmärrystä

Osana Tekstiilin ja muodin kasvusopimuksen toimeenpanoa pyrimme parantamaan alan yritysten mahdollisuuksia saada varhaisen vaiheen kasvurahoitusta. Tavoitteena on vahvistaa yritysten kyvykkyyttä hakea ja saada rahoitusta sekä syventää sijoittajien kiinnostusta ja ymmärrystä alasta – samalla kun rakennamme yrityksiä tukevaa laajempaa ekosysteemiä.

Suomen enkelisijoittajayhdistys FiBAN ry on tarttunut tähän tärkeään teemaan, ja meillä oli ilo olla mukana järjestämässä tilaisuutta, jossa muodin osaajat pääsivät ensimmäistä kertaa valokeilaan heidän perinteisesti teknologiastartupeihin keskittyneiden pitchaustilaisuuksiensa rinnalle.

Tämä avaus osoitti, että muoti ja design tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia sijoittajille – suomalaisilla yrityksillä on maailmanluokan osaamista, tuotteita ja potentiaalia kestävään kansainväliseen kasvuun.

Luovat alat eivät tarvitse erityiskohtelua – ne tarvitsevat näkyvyyttä, ymmärrystä ja oikeanlaisia rahoitusinstrumentteja. Kun sijoittajat näkevät muodin ja designin potentiaalin, koko suomalainen luova talous vahvistuu.

Saara Majuri

Johtava asiantuntija, kansainvälinen liiketoiminta & rahoitus

+358 44 055 3567
saara.majuri@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Suomen Tekstiili ja Muoti: Luovan talouden kasvustrategialla vaikutuksia vain riittävillä resursseilla

Tulevaisuuden tekstiilit – alan innovaatioita vauhdittava EU-rahoitusohjelma käynnistyy

Uutishuone