Muotikauppa on globaalia – kansainvälistyminen tarjoaa suomalaisyrityksille kasvua

Muodin globalisoitumisen myötä trendit saavuttavat eri markkinat nopeasti. Samoja asioita arvostavia kuluttajia löytyy eri puolilta maailmaa. Suomalaiset Andiata ja Uhana aloittivat toimintansa eri vuosikymmenillä ja erilaisessa maailmassa. Kansainvälistymisessä yhtenäisyyksiä on kuitenkin paljon.

Jutun pääkuva: Andiata

Kansainvälistyminen on tärkeä kasvupolku suomalaisille muotiyrityksille. Jatkuvaa kasvua hakevan yrityksen on kotimaan markkinan koosta johtuen suuntauduttava Suomen ulkopuolelle. Kansainvälistyminen vaatii kuitenkin suunnitelmallista ja pitkäjänteistä työtä sekä merkittäviä panostuksia uusien markkinoiden avaamiseen.

Verkkokauppa ja digitaalinen markkinointi helpottavat kansainvälistymistä, mutta tietyt lainalaisuudet pätevät edelleen. Markkinoille pääsyn edellytyksenä on hyvä kohdemarkkinan tuntemus ja hyvä suhdeverkosto siellä. Yrityksen on löydettävä luotettavat kumppanit avaamaan tietä uusille markkinoille.

Liikkeelle lähimarkkinoilta

Yksi kansainvälistymisen tien jo toiminnan alkuvaiheessa valinnut yritys on tänä vuonna 35-vuotisjuhliaan viettävä Andiata. Ensimmäiset askeleet kotimaan markkinoiden ulkopuolelle se otti jo 1990-luvun alussa.

”Messut olivat tärkeä tapahtuma. Siellä verkostoiduttiin, tavattiin uusia asiakkaita ja luotiin omaa agenttiverkostoa, joka oli viennin perusta. Vatevan messuilta löysimme myös ensimmäiset kansainväliset asiakkaamme Ruotsista ja Norjasta”, kertoo Andiatan perustaja ja toimitusjohtaja Tarja Rantanen.

Monelle yritykselle lähimarkkinat ovat edelleen luonteva paikka aloittaa kansainvälistyminen. Melkein kymmenvuotiaan Uhanan katseet ovat kääntymässä kansainvälistymiseen, ja mielenkiinnon kohteena ovat juuri naapurimaat.

”Olemme pohjoismainen brändi sielultamme, ja uskomme, että muista pohjoismaista löytyy kiinnostusta meitä kohtaan. Myös Saksa on mielenkiintoinen vaikkakin haastava markkina. Siellä meitä kiinnostavat yksittäiset isot kaupungit, joista uskomme löytävämme samoja asioita arvostavia asiakkaita kuin Suomesta ja Pohjoismaista”, kertoo Uhanan myyntijohtaja Anna Rintamäki.

Kaikki alkaa brändistä

Brändiin kiteytyy kaikki: se on mielikuva yrityksestä tai tuotteesta ja asiakaskohtaamisten summa – lupaus asiakkaalle.

”Kaikki lähtee tuotteesta!” Rantanen painottaa. ”Asiakkaan täytyy saada vastinetta sijoitukselleen brändilupauksen mukaan. Kauniit kuvat ja luotu imago eivät riitä – tuotteen pitää olla kunnossa, jotta brändilupaus täyttyy.”

Andiata on rakentunut alusta alkaen korkean laadun, ajattomuuden, eleganssin ja eloisuuden ympärille.

Uhanan Rintamäki sanoittaa yrityksen dna:n näin: ”Uhana tuottaa laadukkaita, omaleimaisia ja rennon elegantteja tuotteita. Lisäksi uskomme aitouteen – kykyyn kuunnella itseään ja ulkopuolisista odotuksista vapautumiseen.

Rantanen muistuttaa muutoksen tärkeydestä: ”Muutokset ovat aina välttämättömiä kasvun saavuttamiseksi, ja kansainvälistä kasvua me tarvitsemme pärjätäksemme vaikeassa markkinassa.”

Molemmat yritykset tarkastelevat säännöllisesti brändiään: mikä sen ydin on, ja onko esimerkiksi tarve muuttaa sitä, mitä tarinaa brändi kertoo. Brändi voi säilyä relavanttina vain heijastamalla muuttuvaa ympäristöä ja vastaamalla asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.

Kuva: Uhana 

Digimarkkinoinnilla suora kontakti asiakkaisiin ympäri maailman

Tarja Rantasen oppeja kansainvälistymisestä

” Keskity siihen mikä tekee brändistäsi ainutlaatuisen. Ole rohkea ja usko itseesi – ole valmis tekemään kovasti töitä.

Älä lannistu ensimmäisistä vastoinkäymisistä, sillä niitä tulee varmasti.

Pidä riskit hallittavina – koko liiketoimintaa ei kannata uhrata kansainvälistymisen takia.”

Sosiaalinen media on aikamme tärkein markkinointikanava, ja sen avulla kasvatetaan brändin näkyvyyttä ja tavoitetaan uusia kuluttajia ja kohdemarkkinoita.

”Vielä 10 vuotta sitten naistenlehdessä ollut kokosivun mainos vastasi yhtä somepäivitystä, joka tavoittaa nyt asiakkaita ympäri maailman”, pohtii Rantanen. ”Olemme iloisia, että myös julkisuuden henkilöt ovat ottaneet Andiatan omakseen. Saamamme positiivinen näkyvyys luonnollisesti vauhdittaa myyntiämme kaikissa kanavissa.”

Sosiaalinen media on ollut Uhanan päämarkkinointikanava aivan alusta asti.

”Olemme keskittyneet Instagramiin ja Facebookiin, joissa sisältömme ovat orgaanisesti tavoittaneet kohdeyleisömme. Nyt tavoitteenamme on kasvattaa kanavien määrää, laajentaa ja yhdenmukaistaa niitä”, toteaa Rintamäki.

Hän pohtii myös sitä, kuinka Uhana voi pysyä aitona samalla kun mennään kohti kasvutavoitteita ja kansainvälisiä markkinoita– miten löytää tasapaino näiden asioiden välillä.

Kun Uhana valmistelee uusien markkinoiden avaamista, Andiatassa on tullut jo seuraava sukupolvi mukaan yritystoimintaan.

”’Äidiltä tyttärelle’ -ajatus toteutuu myös yrityksen toiminnassa. Tyttäreni Matilda on nyt mukana luomassa tulevaisuuden Andiataa”, Rantanen iloitsee.

Fashion Accelerators -ohjelmassa rakennetaan verkostoja Yhdysvaltain markkinoille

Business Finland käynnisti tänä vuonna Fashion Accelerators -pilottihankkeen, jossa hyödynnetään BF:n mahdollisuutta rahoittaa yrityksiä, jotka osallistuvat ulkomaisiin kiihdyttämöohjelmiin. Aikaisemmin projektissa on tuettu muun muassa virtuaalisen todellisuuden, terveydenhuollon ja AV-tuotannon parissa toimivia kasvuyrityksiä.

Fashion Accelerators -hankkeeseen osallistuu viisi suomalaista muotiyritystä: Terhi Pölkki, Hálo From North, Nomen Nescio, Lovia ja Myssyfarmi. Niillä on jo vahva jalansija Suomessa ja ne etsivät kasvua kansainvälisiltä markkinoilta.

Muotiyritysten kohdemarkkinaksi on valittu Yhdysvallat. Palvelun tarjoajana toimii Elissa Bloom, joka johtaa Philadelphia Fashion Incubatoria.

”Meillä on hyvät paikalliset yhteistyökumppanit siellä, mikä on ehdoton edellytys onnistumiselle. He tuntevat markkinat ja ovat hyvin verkostoituneita. He voivat avata meille ovia, jotka eivät muuten aukeaisi”, kertoo hanketta vetävä asiantuntija Antti Salminen Business Finlandista.

Projektiin valitut osallistujat ovat saaneet runsaasti taustatietoa markkinoista, verkostoista, mahdollisista asiakkaista ja yhteistyökumppaneista sekä paikallisista tavoista toimia. Nämä asiat ovat tärkeitä onnistumisen kannalta.

”Suhteiden rakentaminen on ensiarvoisen tärkeää. Jos sinua ei tunneta, puheluihisi ei vastata. Paikalliset sanovat, että vasta kahdeksannen soiton kohdalla puhelun vastaanottaja uskoo, että olet tosissasi. Pitää siis olla sinnikäs ja jaksaa tehdä töitä!”

Keskeinen osa mallia on 2–3 viikon mittainen käynti New Yorkissa vuoden 2022 alussa. Tavoitteena on avata yritysten omia tai yhteisiä showroomeja, jonne voidaan kutsua potentiaalisia asiakkaita ja rahoittajia.

Ohjelma on tarjonnut osallistuneille yrityksille hyvän pohjan kansainvälistymiselle, vaikka kohteena ei olisikaan Yhdysvallat.

”Yhdysvaltain markkina on kova, mutta siellä myös palkitaan kova työ. Hyödynnämme hyvin verkostoituneita ihmisiä, konsultteja, yrityskiihdyttämöitä päästäksemme tavoitteeseemme. Sieltä saatu oppi ei mene hukkaan”, pohtii Salminen.

Liittyvät uutiset