- Liiton ajankohtaiset
Palkintoraati esittelyssä: He palkitsevat visionäärisen opiskelijan Näytös/Näyttely25-kokonaisuudessa
Suomen Tekstiili & Muoti myöntää palkinnon ansioituneelle opiskelijalle Aalto yliopiston Näytös/Näyttely25-kokonaisuudessa. Palkinto halutaan antaa opiskelijalle, jonka mallisto erottuu yksilöllisyydellään, kaupallisella potentiaalilla ja vastuullisuudellaan.
Palkinnon saajan valitsee asiantunteva raati, johon kuuluvat tänä vuonna puheenjohtajaksi valittu ruotsalainen Ana Kristiansson, kansainvälisesti kokenut vaateteollisuuden asiantuntija, Taru Lahti, Dimexin suunnittelu- ja tuotekehitysjohtaja sekä HEDVIG Collectionin toinen perustaja, Jenny Jännäri, pitkäaikainen Kauppalehden taloustoimittaja, joka seuraa luovan alan kehitystä ja sen kasvavaa merkitystä Suomen taloudelle, Marjut Rahkola, VIMMA-vaatemerkin perustaja ja luova johtaja, sekä STJM:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Permikangas.
– Opiskelijalle, joka on vasta astumassa oikeaan työelämään, tällainen tunnustus antaa korvaamattoman itseluottamusbuustin. Se on todiste siitä, että joku näkee heidän potentiaalinsa, että kova työ kantaa hedelmää ja että suunta on oikea, sanoo raadin puheenjohtaja Ana Kristiansson. – Tämä palkinto on kuin pieni tönäisy universumilta, joka sanoo: “Mene vain, ota se loikka, riko rajoja ja luo jotain upeaa.” Se motivoi jatkamaan eteenpäin. Ja muille palkinnon saajan näkeminen voi olla valtavan inspiroivaa. Se osoittaa, että luovuudella, sinnikkyydellä ja ripauksella rohkeutta kaikki on mahdollista.
Palkinnon voittajan valinnassa erityistä painoarvoa annetaan malliston luovalle ja visionääriselle toteutukselle, jossa yhdistyvät käytettävyys, kaupallinen potentiaali, ekologinen kestävyys sekä harkitut materiaalivalinnat.
Palkinnon kriteereihin kuuluvat:
-
Käytettävyys: Vaatteet ovat innovatiivisesti suunniteltuja ja soveltuvat arjen käyttöön sekä ovat saavutettavissa kohtuullisella hinnalla.
-
Kestävyys: Suunnittelussa on otettu huomioon vaatteen pitkäikäisyys ja kierrätettävyys.
-
Materiaalit: Mallistossa käytetään edistyksellisiä ja ekologisesti vastuullisia materiaaleja.
-
Omaleimaisuus: Mallisto heijastaa uutta taiteellista näkemystä ja luovuutta, mutta sisältää myös kaupallista potentiaalia.
-
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus: Inklusiivisuus näkyy esimerkiksi erilaisten kokojen, kehotyyppien ja sukupuolten huomioimisena.
Palkinnon toivotaan toimivan kannustimena nuorille suunnittelijoille, jotka haluavat kehittää vastuullista ja luovaa muotia, joka puhuttelee sekä taiteellisesti että kaupallisesti.
Jury
Finnish Textile & Fashion Award 2025 -palkintoraati.

Ana Kristiansson
Ana Kristiansson on kokenut vaateteollisuuden johtaja, jolla on yli 25 vuoden asiantuntemus alalta. Hän on PORTIA-, Desinder- ja Apparel Entrepreneurshipin perustaja. Kristianssonilla on muotisuunnittelun tutkinto (BFA) Parsons School of Designista, ja hän on työskennellyt johtavien kansainvälisten brändien kanssa sekä saanut useita innovaatiopalkintoja.

Marjut Rahkola
Marjut Rahkola on Vimmacompany Oy:n (VIMMA) perustaja. Hän toimii yrityksensä liiketoiminnan edistäjänä sekä luovana johtajana. Marjutin intohimona on moniulotteisuus, värit ja tekstuurit. Häntä kiehtoo erityisesti tarina tuotteiden takana sekä niiden syy olla olemassa.

Taru Lahti
Taru Lahti on kokenut tekstiili- ja muotialan ammattilainen, joka johtaa työvaateyritys Dimexin suunnittelua ja tuotekehitystä sekä vaikuttaa muodin puolella HEDVIG Collectionin toisena perustajajäsenenä. ”Intohimoni on yhdistää muoti, kauneus, laadukkaat materiaalit ja käytännöllisyys ajattomiksi, oivaltaviksi vaatteiksi, joissa tyyli ja funktionaalisuus kulkevat käsi kädessä.”

Jenny Jännäri
Jenny Jännäri on Kauppalehden toimittaja, jolla on 25-vuotinen taloustoimittajaura. Hän on aina seurannut muun ohella myös luovaa alaa, ja hän uskoo, että sen merkitys Suomen taloudelle on entistä tärkeämpi tulevaisuudessa.

Marja-Liisa Permikangas
Marja-Liisa Permikangas on Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n toimitusjohtaja ja keskeinen vaikuttaja suomalaisen tekstiili- ja muotialan kehittämisessä. Permikankaalla on laaja kokemus uuden yritystoiminnan, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan sekä liiketoiminnan kansainvälistämisen tehtävistä. Hän on viime vuosina erityisesti paneutunut edistämään tekstiili- ja muotialan digitalisaatiota sekä kuluttajabrändien kansainvälistämistä.
