Pikamuoti pois muodista – SuomiAreenassa keskusteltiin, minkälaisilla toimilla tämä tavoite saavutetaan

Minkälaisilla toimilla suomalaisille kuluttajille pystytään tarjoamaan pikamuodin sijaan vastuullisia ja laadukkaita vaihtoehtoja marketeissa, verkkokaupoissa sekä kivijalkaliikkeissä? Tästä keskusteltiin STJM:n tilaisuudessa SuomiAreenassa.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n 28.6. järjestämässä SuomiAreena-tapahtumassa käytiin vilkas keskustelu siitä, miten suomalaisille kuluttajille voidaan tarjota vastuullisia ja laadukkaita vaatteita pikamuodin sijaan. Kauppakeskus Puuvillan lavalla käydyssä keskustelussa olivat mukana europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, S-Ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, Eetti ry:n vastuullisuusasiantuntija Anniina Nurmi ja Papu Designin toimitusjohtaja Anu Vauhkonen. Keskustelun juonsi toimittaja ja työelämäprofessori Sami Sykkö. Tilaisuuden aihe resonoi SuomiAreenan yleisössä ja keskustelua seurasi täysi katsomo!

Keskustelun avauksessa pohdittiin pikamuodin suosiota ja sen taustalla olevia syitä, kuten vaihtelunhalua ja edullista hintaa. Samalla korostettiin kertakäyttöisen muotikuluttamisen valtavia ympäristövaikutuksia ja sosiaaliseen vastuun liittyviä ongelmia. Nina Elomaa korosti tarvetta tarjota vaihtoehtoja pikamuodille ja kannusti koko teollisuudenalaa osallistumaan tähän työhön.

Euroopan unionin asettamat tavoitteet pikamuodin ympäristövaikutusten vähentämisestä, tekstiilijätteen määrän vähentämisestä, vaatteiden elinkaaren pidentämisestä ja tekstiilien kierrätyksen edistämisestä nousivat esiin keskustelussa. Sirpa Pietikäisen mukaan tuleva lainsäädäntö luo erinomaiset puitteet Suomelle nousta tekstiilien suurvallaksi.

Vaate ei ole kertakäyttötuote

Lavalla oltiin samaa mieltä siitä, että pikamuoti on kestämätön liiketoimintamalli ja sille nähtiin myös korvaavia vaihtoehtoja. Panelistit uskoivat, että vaatteiden laatu ja kestävyys yhdistettynä kiertotalouden toimintamalleihin ja palveluihin ovat niitä tekijöitä, jotka korvaavat pikamuodin tulevina vuosina.

Laatu oli keskustelun läpikäyvä teema. Anu Vauhkonen Papu Designilta korosti vanhaa sanontaa, jonka mukaan köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Laadukkaampien vaatteiden kestävyys tekee niistä loppupeleissä edullisempia sijoituksia. Anniina Nurmi Eetti ry:stä puolestaan korosti tarvetta muuttaa kuluttajien ajattelutapaa ja arvostaa vaatteita pitkäikäisinä hyödykkeinä, ei kertakäyttöisinä tuotteina.

Sääntelyn on kannustettava kuluttajia ja yrityksiä vastuullisempiin valintoihin

Keskustelussa käsiteltiin myös suomalaisten yritysten roolia vastuullisten vaihtoehtojen tarjoajina. Sääntelyn tärkeä rooli korostettiin, sillä sen tulisi kannustaa kuluttajia ja yrityksiä tekemään vastuullisempia valintoja. Tutkimusten mukaan suurin osa kuluttajista tekee vaatteiden ostopäätöksen hinnan perusteella, joten hintakilpailukykyisten vastuullisten vaihtoehtojen tarjoaminen on avainasemassa.

Keskustelijat päättivät, että tekstiilialalla tarvitaan edelläkävijyyttä vihreään ja oikeudenmukaiseen siirtymään. Suomalaisella tekstiilialalla on vahvuuksia vastuullisuudessa, designosaamisessa ja kiertotaloudessa, joita tulisi hyödyntää maailmanmarkkinoilla. Samalla on tärkeää huolehtia koko tekstiilialan arvoketjusta ja sen kestävästä kehityksestä.

Pikamuoti on yhteinen ongelma, ja muutoksia tarvitaan niin kuluttajien, yritysten kuin päättäjien taholta. SuomiAreenan tilaisuus valoi kuitenkin toivoa, että pikamuoti saadaan pois muodista.

Tallenne tilaisuudesta on katsottavissa MTV Katsomossa.

Mihail Tchitcherin

Johtava asiantuntija, viestintä & yhteiskuntasuhteet

+358 40 515 1137
mihail.tchitcherin@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Älä osta mitään – tai ainakaan pikamuotia

Yleisen tuoteturvallisuusasetuksen (GPSR) soveltaminen alkaa 13.12.2024 – olethan tietoinen uusista vaatimuksista

Uutishuone