Tekstiilin ja muodin kasvusopimuksen toimeenpano on käynnistynyt – ensimmäiset hankkeet jo vauhdissa

Kuluttajalähtöinen tekstiili- ja muotiala Suomessa 2030 -kasvusopimuksella tavoitellaan 2,25-kertaista kasvuvauhtia alan yrityksille 17:llä käytännön toimenpiteellä, jotka vahvistavat kaupallista ja liiketoimintaosaamista, rakentavat kunnianhimoisempaa toimintaympäristöä ja varmistavat rahoituksen saatavuutta.

Tekstiili- ja muotialan kasvusopimuksen toimeenpano on käynnistynyt syksyn aikana. Toimeenpanon tueksi on koottu yrityksistä, koulutus- ja tutkimuslaitoksista ja julkisen sektorin toimijoista koostuva asiantuntijaryhmä, joka edistää kasvusopimuksessa avattuja toimenpiteitä. 

”Hienoa, että olemme saaneet sitoutuneita toimijoita mukaan edistämään alan kasvua. Näillä toimenpiteillä haluamme luoda rakenteet, joiden avulla yritykset voivat kasvaa, nostaa entisestään alan jalostusarvoa ja vauhdittaa vientiä”, sanoo Saara Majuri, Suomen Tekstiili & Muodin johtava asiantuntija. 

Kasvusopimuksen 17 toimenpidettä tähtäävät suomalaisen tekstiili- ja muotialan uudistamiseen sekä elinkeinoelämän monipuolistamiseen. Ensimmäiset konkreettiset toimet ovat jo käynnissä: yhteistyössä Aalto-yliopiston ja pääomasijoittajien kanssa edistetään alan yrityksille suunnattua hautomo- ja kiihdyttämötoimintaa. Lisäksi Aalto University Executive Education and Professional Development (Aalto EE) kanssa suunnitellaan vuonna 2025 toteutettavaa Kasvumylly-sparrausohjelmaa, joka tarjoaa kasvuhakuisille kuluttajaliiketoimintaan keskittyville yrityksille työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen, etenkin kaupallistamisen ja kansainvälistymisen näkökulmasta. 

”Kansainvälistyminen on avain Suomen tekstiili- ja muotialan kasvuun, ja haluan omalta osaltani olla edistämässä sitä, että alalle syntyy uusia yrityksiä ja innovaatioita, jotka valloittavat myös kansainväliset markkinat”, sanoo Keni Luhtanen, toimeenpanoryhmän puheenjohtaja ja Luhdan divisioonan johtaja. 

Tekstiilin ja muodin kasvusopimuksen toimeenpanoryhmän kokoonpano: 

  • Keni Luhtanen, divisioonan johtaja, L-Fashion Group (pj.)
  • Leena Arvonen, Ecosystem Manager, Business Finland 
  • Ali Harlin, tutkija, VTT 
  • Linda Hasi, Finance & Operations Manager, Innovestor 
  • Rita Holmberg, toimitusjohtaja, Nanso Group 
  • Mikael Huhtamäki, projektipäällikkö, Aalto-yliopisto 
  • Timo Huhtamäki, toimitusjohtaja, Emmy Clothing Company 
  • Liisa Häkli, yrittäjä, Ommellinen Oy 
  • Saara Majuri, johtava asiantuntija, Suomen Tekstiili & Muoti ry 
  • Teemu Pinomäki, operatiivinen johtaja, Wølmark Finland 
  • Sanna Kyyrä, johtava asiantuntija, työ- ja elinkeinoministeriö 
  • Heikki Lempinen, toimitusjohtaja, Reima 
  • Sanna-Kaisa Niikko, markkinointijohtaja, Marimekko 
  • Tuomas Oijala, toimitusjohtaja, Spinnova 

Kasvusopimuksen toimenpiteet ovat osa laajempaa pyrkimystä tehdä suomalaisesta tekstiili- ja muotialasta uusi, kestävä vientiala. Työn etenemisestä sekä vaikuttamiskeinoista sisältöön ja tavoitteisiin tiedotetaan sidosryhmille lähiaikoina. 

KULUTTAJA- JA BRÄNDILÄHTÖINEN TEKSTIILI JA MUOTI SUOMESSA 2030

Kasvusopimus sisältää seitsemän priorisoitua toimenpidettä, joilla tähdätään kuluttajaliiketoiminnan kasvuun ja vientiin.

Lue lisää

Saara Majuri

Johtava asiantuntija, kansainvälinen liiketoiminta & rahoitus

+358 44 055 3567
saara.majuri@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

STJM:n lausunto: Vaikuttajamarkkinoinnin linjauksessa vielä täsmennettävää

Yrityskysely: Suomalaiset tekstiili- ja muotiyritykset omaksuneet digitaaliset teknologiat hyvin suhteessa eurooppalaisiin

Uutishuone