- Liiton ajankohtaiset
Textile & Fashion Award 2025 –palkinnon voittaja on Almada Label
Vuoden 2025 Textile & Fashion Award –tunnustuspalkinnon voittajaksi valittu Almada Label erottautui joukosta taidokkaalla markkinoinnillaan, poikkeuksellisen laadukkaalla medianäkyvyydellään ja kansainvälistä huipputasoa olevalla jälleenmyyntiverkostollaan. Palkinto, arvoltaan 10 000 €, jaettiin 1. lokakuuta kotimaisen tekstiili- ja muotialan päätapahtumassa, Textile & Fashion Forum Helsingissä.
Tuomaristo oli vaikuttunut erityisesti Almada Labelin poikkeuksellisesta jalansijasta kansainvälisillä markkinoilla niin mediassa kuin laadukkaissa jälleenmyyntikanavissa sekä lyhyessä ajassa saavutetusta kestävästä kasvusta. Tuomaristo arvosti myös Almada Labelin tuotteiden kaunista ja ajatonta suunnittelua.
– On hienoa, että ala saa ansaitsemaansa positiivista huomiota, sillä Suomesta nousee jatkuvasti menestyviä ja innovatiivisia yrityksiä. Olemme äärimmäisen otettuja tästä tunnustuksesta – lämmin kiitos koko Almada-tiimin puolesta, toinen Almadan perustajista, Alexa Dagmar, kommentoi palkintoa.
Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n jakama Textile & Fashion Award on tunnustuspalkinto toimialalla ansioituneelle tekstiili- tai muotialan yritykselle. Kyseessä on alan suurin yksittäinen tunnustuspalkinto. Palkinnolla halutaan tukea suomalaista edelläkävijäyritystä, joka rakentaa kestävää, kansainvälisesti kilpailukykyistä tulevaisuutta tekstiili- ja muotialalla.
Almada Labelin erottautumistekijänä poikkeuksellisen kansainvälinen ote
Tuomariston puheenjohtajana toimi Suomen Tekstiilin ja Muodin hallituksen jäsen ja Marimekon Chief Marketing Officer Sanna-Kaisa Niikko ja sen muina jäseninä olivat Reiman osakas, Mini Rodini-, Our Legacy- ja Klättermusen-merkkien hallituksen puheenjohtaja sekä Happy Socksin hallituksen jäsen ja J.Lindebergin entinen toimitusjohtaja Jonas Meerits, media-alan vaikuttaja Miisa Grekov, eli Mmiisas, Fiskarsin Chief Design Officer Petteri Masalin sekä Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Permikangas.
Tuomaristo keskittyi valinnassaan tänä vuonna yrityksen kestävään kasvuun, kansainvälistymiseen, toimialan näkyvyyden lisäämiseen sekä tulevaisuusorientoituneisuuteen.
– Almada Label on tähdännyt kunnianhimoisesti kansainvälisille markkinoille alusta saakka ja onnistunut kannattavassa kasvussa varsin lyhyessä ajassa. Brändin tuotteet ja estetiikka puhuttelevat alati kasvavaa yleisöä ja yritys on saavuttanut hyvin uskottavaa ja tunnettuutta kasvattavaa jakelua monien alan tärkeimpien jälleenmyyjien kautta. Almada Label on lisäksi saavuttanut korkeatasoista medianäkyvyyttä ja siten tuonut huomiota suomalaiselle muodille kansainvälisessä kontekstissa, tuomariston puheenjohtaja Sanna-Kaisa Niikko kommentoi.
Tuomaristo halusi lisäksi osoittaa kunniamaininnan suomalais-kalifornialaiselle kenkäbrändi Vibaelle, jonka nopea kasvu ja kansainvälistyminen on ollut niin ikään kunnioitettavaa.
Palkinnon suojelijana toimi tänä vuonna Euroopan parlamentin jäsen Maria Guzenina.
– Olen ylpeä suomalaisten tekstiili- ja muotialan yritysten sinnikkyydestä toimia kovin kilpailluilla markkinoilla. Kiinalaisia verkkokauppajättejä vastaan taistelu vaatii lujuutta. Olen hurjan otettu, että saan toimia tämän vuoden Textile & Fashion Award –palkinnon suojelijana. On ilo saada olla mukana edistämässä suomalaisen laadun ja kauneuden esilletuomista, Guzenina kuvailee.
Laadukasta ja ajatonta suunnittelua Suomesta maailmalle
Vuonna 2020 perustettu Almada Label keskittyy ajattomaan suunnitteluun ja korkealaatuisiin tuotteisiin. Yrityksen perustajina ovat kaksi vaikuttajapioneeria Alexa Dagmar ja Linda Juhola. Heidän mukaansa kansainvälisyyttä tavoittelevan brändin sosiaalisen median tulee olla alusta alkaen kansainväliselle yleisölle suunniteltua, vaikka yleisö ei olisikaan vielä kansainvälistä. Almada Labelin tuotteita myyvät verkkokaupan ja kotimaisten jälleenmyyjien lisäksi myös useat kansainväliset tavaratalot, kuten Harrods Lontoossa ja Printemps Pariisissa. Kansainvälistä näkyvyyttä brändi on saanut esimerkiksi Forbes- ja US Vogue -lehdissä.
Lue seuraavaksi:
Almada Label laittaa sääntöjä uusiksi menestyksellään – Suomen Tekstiili & Muoti