Textile & Fashion Forumissa keskusteltiin rohkeasti alan tulevaisuudesta, uusista liiketoimintamahdollisuuksista ja kestävyysinnovaatioista

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n järjestämä Textile & Fashion Forum Helsinki 2025 kokosi yhteen tekstiili- ja muotialan huippuosaajia keskustelemaan alan ajankohtaisista teemoista ja tulevaisuudesta 1. lokakuuta Pikku-Finlandialle. Tapahtumapäivän huipensi palkintogaala, jossa palkittiin alan ansioituneita toimijoita. Liiton juhliessa tänä vuonna 120-vuotista taivaltaan, tapahtumassa nostettiin esiin alan rikasta historiaa, monimuotoisuutta sekä uutta suunnitteluosaamista.

Aamun keynoteseminaarissa katsottiin alan tulevaisuuteen 

Päivä käynnistyi Visions for the Future & Stories from the Industry -keynote-seminaarilla. Puheenvuoroja seminaarissa pitivät The Social Business Companyn toimitusjohtaja Tania Ellis, Suomen tasavallan entinen presidentti Tarja Halonen, kansainvälisesti tunnettu brändistrategi Johan Ronnestam sekä Suomisen teknologiajohtaja ja EMEA:n EVP Markku Koivisto. 

Ellis avasti seminaarin valottamalla kuulijoita tekstiili- ja muotialaa koskettavista megatrendeistä ja systeemisistä muutoksista. Presidentti Tarja Halonen puhui kestävän kehityksen nykytilasta tekstiilien ja muodin alalla, antaen myös tunnustusta siitä, miten alaa on Suomessa kehitetty kestävään ja vastuulliseen suuntaan. Brändistrategi Johan Ronnestamin puheenvuoro keskittyi brändityöhön tekoälyn aikakaudella ja Markku Koivisto päätti seminaarin kertomalla Suomisen kestävyysinnovaatioista kuitukankaiden tuotannossa. 

Rohkeaa keskustelua kiperistä aiheista 

Keynote-seminaarin jälkeen tapahtumassa syvennyttiin eri aiheisiin teemakohtaisissa sessioissa. New Business & Funding Opportunities –sessiossa käsiteltiin alan uusia liiketoiminta- ja rahoitusmahdollisuuksia, kuten esimerkiksi on-demand-malleja ja yhteisomistusta. Curated by Consumers –sessiossa keskusteltiin puolestaan kuluttajuuden roolista tekstiili- ja muotialalla; sen nykytilasta,  polarisoitumisesta ja tulevaisuudesta. 

EU Regulation, Geo-Economics & Business Profitability –sessiossa pureuduttiin alaa koskettavan runsaan uuden sääntelyn ja geopoliittisten tekijöiden tuomiin jännitteisiin tekstiili- ja muotialalle sekä siihen, mitä epävarmoissa olosuhteissa menestyminen brändeiltä edellyttää. Building a Better Tomorrow –osiossa keskityttiin puolestaan tekstiili- ja muotialan  kestävyysinnovaatioihin, kiertotalousratkaisuihin sekä teköälyn tuomiin mahdollisuuksiin ennustaa kysyntää. 

Textile & Fashion Award 2025 –voittajaksi palkittiin Almada Label, ja opettajatunnustuksen sai Jari Viitasalo 

Päivän loppuhuipennuksena oli palkintoseremonia, jossa palkittiin tekstiili- ja muotialan yritys sekä ansioitunut alan opettaja. Europarlameetikko Maria Guzenina ojensi palkinnon vuoden 2025 Textile & Fashion Award –voittajayritykselle, Almada Labelille. Lisäksi tuomaristo antoi kunniamaininnan suomalais-kalifornialaiselle jalkineyritys VIBAelle. Vuoden 2025 Tekstiili- ja muotialan opettaja -tunnustuksen sai Jari Viitasalo, joka työskentelee tekstiilin ja muodin koulutuksen tutkintovastaavana Suomen Yrittäjäopistossa. Lue lisää Textile & Fashion Award –palkitsemisista tästä ja opettajatunnustuksesta tästä.

Kotimaista tekstiili– ja muotialan historiaa sekä uutta osaamista oli esillä liiton juhlavuoden kunniaksi 

Suomen Tekstiili & Muoti ry juhlii tänä vuonna 120-vuotista taivaltaan suomalaisen tekstiili- ja muotialan kehittäjänä. Juhlavuoden kunniaksi Textile & Fashion Forumissa nähtiin STJM 120-näyttelykokonaisuus, jossa oli esillä niin ajatonta suomalaisia designia kuin uusia kuituinnovaatioita, huoltovarmuustekstiilejä ja globaalia menestystä saavuttaneita suomalaisia muotibrändejä, tuoden esille alan monipuolisuutta ja vaikuttavuutta.

Lisäksi tapahtumassa oli esillä myös vaateveistoksia seuraavilta suunnittelijoilta ja brändeiltä: Vanessa Agostini, Shimber, Pispala Clothing, Hedvig Collection, Almada Label sekä Enni Lähderinne (Vuoden nuori suunnittelija 2025). Vaateveistoksilla haluttiin tuoda esille suomalaista uutta ja taidokasta muoti- ja designosaamista. 

Ajankohtaista aiheesta

Textile & Fashion Award 2025 –palkinnon voittaja on Almada Label

STJM:n suhdannekysely: Yritysten suurin kasvun este kotimainen kysyntä – samaan aikaan ultrapikamuoti-ilmiö kasvaa

Uutishuone