Textile & Fashion Forum Helsinki juttusarja: Connected Retail suomalaisten vaatekauppojen kasvun vauhdittajana

Koronapandemian aikana verkkokauppa on jatkanut kasvuaan, ja globaalista vaatekaupasta on tullut verkkokaupan suurin toimiala. Moni brändi näkee kasvupotentiaalia kansainvälisillä markkinoilla, ja kansainvälinen verkkokauppa voi tarjota nopean reitin maailmalle.

Jutun pääkuva: Zalando

Vastauksena kasvavaan verkkokauppaan ja kansainvälistymisen tarpeisiin ovat verkkokaupan suuret alustat, kuten Zalando ja Amazon kehittäneet erilaisia verkkokaupan malleja kaupan tarpeisiin.

Zalando haluaa olla muodin kohtaamispaikka Euroopassa

Eurooppalaisen muodin verkkokaupan edelläkävijän Zalandon tavoitteena on olla se paikka, joka kokoaa yhteen muodista kiinnostuneet asiakkaat, brändit ja kumppanit.

”Meillä on selkeä visio ja strategia. Haluamme olla muodin kohtaamispaikka – asiakkaille, brändeille ja kumppaneille. Paikka, jonne kuluttajat ja kumppanit luonnostaan suuntaavat etsiessään muotituotteita tai -palveluja”, sanoo Zalandon Pohjoismaiden johtaja, Joanna Hummel.

Jotta Zalando pystyy vastaamaan kuluttajien odotuksiin erityisesti sopivan valikoiman suhteen, tarvitsee se laajan kumppaniverkoston Euroopassa. Kumppaneille Zalandolla on kolme erilaista yhteistyömallia.

  • Tukkukauppa on klassinen vähittäiskauppamalli, jossa Zalando ostaa tuotteet toimittajilta, varastoi ne ja myy tuotteita lähes 49 miljoonalle asiakkailleen Euroopassa.
  • Kumppaniohjelma on Zalandon markkinapaikkamalli, jossa kumppanit myyvät Zalandon verkkokauppa-alustan kautta tuotteita suoraan asiakkaille.
  • Connected Retail on malli, jossa myymälät käyttävät Zalandon verkkokauppa-alustaa myydäkseen tuotteitaan Zalandon asiakkailleen.

“Yhteistyömme paikallisten suomalaisten muotiliikkeiden kanssa on kaikkien etu. Asiakkaille tarjotaan suomalaisen maun mukaan kuratoitu, laajempi tuotevalikoima sekä nopeammat toimitukset. Myymälät tavoittavat tuhansia asiakkaita eri puolilla Suomea, ja meillä on aina runsaasti tarjolla asiakkaiden lempituotteita. Asiakasuskollisuuden rakentaminen vaatii kaikkiin asiakkaiden tarpeisiin vastaamista relevantilla ja inspiroivalla muodin valikoimalla”, toteaa Hummel.

Connected Retail tarjoaa nopean väylän verkkokaupan laajentamiseen

Connected Retail -mallia voivat käyttää kaiken kokoiset kaupat tai kauppaketjut. Hummel kertoo, että Suomessa tehdään jo yhteistyötä pienten paikallisten myymälöiden, suurten tavaratalojen ja D2C-kauppiaiden kanssa.

”Edellytämme Connected Retail -mallia käyttäviltä yrityksiltä, että yrityksellä on vähintään yksi fyysinen myymälä, EAN-koodit tuotteissa ja jokin varastonhallintajärjestelmä. Lisäksi myytävien tuotteiden on sovittava Zalandon käyttämiin tuotekategorioihin – urheiluun, vaatteisiin, kenkiin tai asusteisiin.”

Connected Retail-mallissa kauppa voi aloittaa myynnin verkkokaupassa nopeasti, helposti ja edullisesti. Kun myymälä on yhdistetty Zalandon alustaan, saa kumppani neuvoja mm. bisneksen kehittämiseen ja valikoimaan liittyen paikalliselta Zalandon asiantuntijalta.

Connected Retail -alustaa käyttävillä myymälöillä on aina täysi kontrolli omasta liiketoiminnastaan. He valitsevat myytävät tuotteet, hinnoittelevat tuotteensa itsenäisesti ja pyörittävät omaa varastoaan.

Zalando perii yritykseltä komission, joka pohjautuu myytyjen tuotteiden arvoon. Zalandon komissiomallissa palkkiot ovat pienempiä kuin markkinoilla keskimäärin, ja ne vaihtelevat tuotekategorioittain.

Zalandon alustan kautta myymälä voi tavoittaa aiempaa suuremman määrän asiakkaita Suomessa.

”Lisäksi liikkeet voivat kasvattaa asiakasmääräänsä sekä tarjota nopean ja saumattoman monikanavaisen asiakaskokemuksen”, Hummel kertoo.

”Olemme nähneet, kuinka myynnin ja markkinoinnin jatkuva kehittäminen voi yrityksen koosta riippuen kasvattaa myyntiä jopa 60 prosenttia ja jopa kaksinkertaistaa varaston kiertonopeuden.”

Case Besign Oy: Zalandon verkkokauppa vaatii perehtymistä, mutta kasvattaa liiketoimintaa

Suomalainen Besign Oy otti Zalandon Connected Retail -alustan käyttöön vuoden 2021 syyskuussa. Besign aloitti toiminnan 10 vuotta sitten monimerkkimyymälöillä, joita sillä on nykyisin kolme (Espoossa, Lempäälässä ja Seinäjoella). Kauppa käytiin alusta alkaen myös omassa verkkokaupassa.

”Näimme vaatteiden eettisyyden nousevan kuluttajille merkittäväksi ostokriteeriksi tulevaisuudessa. Samaan aikaan alkoivat näkyä monimerkkimyymälöiden ensimmäiset vaikeudet”, kertoo Besign Oy:n toinen omistaja Otto Linna.

Besign päätti perustaa eettisesti toimivan, laadukkaita vaatteita tuottavan vaatebrändin, Blaan, ja keskittyä sen rakentamiseen. Ensiksi valikoimiin tulivat lastenvaatteet ja myöhemmin myös naisten vaatteet.

”Näimme alusta asti verkkokauppamme tapana kasvattaa tunnettuuttamme sekä kuluttajien että potentiaalisten jälleenmyyjien keskuudessa. Kuluttajille suunnatun verkkokaupan yhteyteen rakensimme samalle alustalle myös B2B-verkkokaupan, joka on liitetty samaan logistiikkaputkeen kuin kuluttajakauppa. Sen toiminta on myös automatisoitu”, Linna sanoo.

Kotimaisen liiketoiminnan hyvä kasvu sai Besignin omistajat pohtimaan kansainvälistymistä.

”Tutustuimme Zalandon kumppanuusohjelmiin, joista kiinnostuimme heti. Se vaikutti hyvältä mahdollisuudelta kasvattaa ensin brändin tunnettuutta kotimaassa. Ja myöhemmin tarjolla on reitti kansainvälisille markkinoille.”

Keskustelut Zalandon Connected Retail -alustan käyttöönotosta etenivät nopeasti, ja yhteistyö aloitettiin sopimalla kaupalliset asiat, jotka Linnan mukaan ovat ”harvinaisen yksiselitteisiä ja hyvin konseptoituja.”

”Haastavinta oli ehkä ymmärtää Zalandon tapa toimia. Yritys on jättimäinen, ja moni asia hoidetaan omassa yksikössään. Mutta tietoa on tarjolla, ja kysymyksiin vastataan hyvinkin nopeasti”, Linna toteaa.

Uuden myyntikanavan rakentamisen apuna on sekä paikallista tukea että webinaareja verkkokaupan eri osa-alueista. ”Kannattaa alussa tutustua Zalandon toimintamalliin ja perehtyä verkkokaupan rakenteisiin riittävällä tarkkuudella. Se vaatii hieman aikaa, mutta helpottaa yhteistyötä jatkossa.”

Linna kertoo, että uusi Connected Retail -verkkokauppa on lisännyt Blaan tunnettuutta ja tuonut uusia asiakkaita. ”Lisääntynyt tarjonta on lisännyt myös kysyntää.”

Zalandon Connected Retail yhdistää jo 7 000 myymälää 13:ssa Euroopan maassa Zalandon alustaan. Connected Retail -konsepti tuotiin Pohjoismaiden markkinoilla vuonna 2020, ja sitä käyttää jo lähes 500 myymälää.

www.connectedretail.fi 

Tämä artikkeli on osa Textile & Fashion Forum -juttusarjaa, jossa pääsevät ääneen tapahtumamme partnerit DHL, Connected Retail by Zalando, Andritz ja Business Finland alamme ajankohtaisista ilmiöistä.

Ajankohtaista aiheesta

Save The Date: Kasvua kansainvälisestä brändiliiketoiminnasta -valmennus tekstiili- ja muotialalle

Textile & Fashion Forum Helsinki juttusarja: DHL kehittää vastuullisempaa logistiikkaa – vaatealalla merkittävä päästövähennyspotentiaali

Uutishuone