Tulli perusti brexit-tuen asiakkaiden avuksi

Tullissa on perustettu brexit-tiimi tukemaan asiakkaita Britannian EU-eroon liittyvissä tulliselvityskysymyksissä. Asiakkaita tuetaan vahvistamalla tiedottamista ja neuvontapalveluja.

Brexitin jälkeen jokaisesta Iso-Britanniasta tulevasta tai sinne lähtevästä tavarasta on tehtävä tulli-ilmoitus. Yrityksillä tulli-ilmoittaminen edellyttää, että yritys on EORI-rekisteröitynyt Tulliin.

Tullin verkkosivustolla on brexit-sivut sekä henkilö- että yritysasiakkaille

Suurin haaste brexitistä tulee yritysasiakkaille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta tulliselvityksestä. Heitä varten kehitetään aloittavan yrityksen verkkosivua ja palvelupolkua niin, että tulliselvittämisen kannalta oleelliset tiedot olisivat helposti, ymmärrettävästi ja kootusti saatavilla. Lisäksi yritysasiakkaiden sivulta on linkkejä verkkoseminaareihin, esimerkiksi tuonnin ja viennin tulliselvityksen perusasioista. Seminaareista oppii, mitä tulliselvitys vaatii yritykseltä, joka ei ole aikaisemmin tehnyt tai teettänyt tulli-ilmoitusta.

Lisäksi Tullin asiakasneuvonta tukee asiakasta brexitiin liittyvissä huolissa. Loppuvuodesta avataan yrityksille myös erillinen brexit-tukipuhelin. Yrityksille viestitään brexitistä myös Tullin Twitter-tilillä.

Brexit-tietoa löytyy myös muiden viranomaisten, EU-komission ja Iso-Britannian hallinnon verkkosivuilta, joille pääsee helposti Tullin brexit-sivuilta löytyvistä linkeistä. Tullin asiakasneuvonta on myös koonnut brexit-sivuille usein kysyttyjen kysymysten luettelon. Kysymyksissä keskitytään erityisesti vuodenvaihteen tilanteisiin, kun brexitin siirtymäkausi päättyy ja tulliselvitysmuodollisuuksia pitää ryhtyä noudattamaan.

Lisätietoja ja neuvontaa:

Brexit – tietoa tulliselvityksestä yritysasiakkaille
Brexit – tietoa henkilöasiakkaille

Yleisneuvonta yritysasiakkaille,  puh. 0295 5202, sähköpostitse osoitteesta yritysneuvonta.lupa-asiakkaat@tulli.fi