Vahva brändi ja luova osaaminen kasvun ajureina – Slush-aamun paneelikeskustelun opit

STJM:n ja Kauas Creativen järjestämä Creative Capital: Fashion, Funding & the Future -aamiaistilaisuus kokosi muodin ja luovien alojen huippuasiantuntijoita keskustelemaan siitä, miten brändi, tarinankerronta ja luova osaaminen rakentavat yrityksen arvoa – ja miksi ne kiinnostavat myös sijoittajia. Tilaisuuden viesti oli selvä: luovien alojen yritysten kasvua ajetaan yhä enemmän sillä, miten yritys erottautuu brändillään ja miten se puhuttelee asiakkaitaan.

Luovien alojen yritysten kasvu ei perustu pelkästään liiketoiminnalliseen tehokkuuteen, vaan myös siihen, miten brändi erottautuu, mitä se edustaa ja miten se puhuttelee asiakkaita. STJM:n ja Kauas Creativen keskiviikkona 19.11. järjestämä Slush-sivutapahtuma Creative Capital: Fashion, Funding & the Future nosti esiin brändin, tarinankerronnan ja luovan osaamisen merkityksen kilpailuetuna ja sijoittajien kiinnostuksen herättäjänä kooten yhteen rahoituksen, muodin ja luovien alojen asiantuntijoita yhden katon alle. 

Kauas Creativen operatiivisen johtajan Janita Suojasen johdolla paneelissa teemasta keskustelivat Aalto-yliopiston työelämäprofessori ja Latimmier-brändin luoja, Ervin Latimer, muotialan yritysten kanssa työskentelevä kasvusijoittaja Lucinda Maxwell, Highland Europe, ja Iittalan luova johtaja Janni Vepsäläinen, kenellä on pitkä kansainvälinen kokemus myös luksusmuodin parista.

Panelistit vasemmalta oikealle: Lucinda Maxwell (Highland Europe), Ervin Latimer (Latimmier, Aalto-yliopisto), Janni Vepsäläinen (Iittala) 

Vahvasta brändistä kilpailuetu myös sijoittajien näkökulmasta 

Keskustelussa korostui, että brändi on luovan yrityksen tärkein aineeton omaisuuserä ja ratkaiseva kilpailuetu. Menestyvät brändit tunnistaa siitä, että asiakkaat eivät ole vain sitoutuneita, vaan aidosti intohimoisia. Tämä asiakaskunta toimii kasvun moottorina. Kun sijoittajat näkevät, että brändi synnyttää emotionaalisen siteen asiakkaisiin ja luo uskollisen yhteisön, se lisää yrityksen houkuttelevuutta. Tämä on erityisen tärkeää muotialalla, jossa kasvu perustuu usein globaaliin skaalautumiseen ja digitaaliseen näkyvyyteen. Vahva tarina saa asiakkaat palaamaan brändin maailmaan yhä uudelleen.

Vaikka muotibrändien kasvupotentiaali on suuri, rahoitushaasteet alalla ovat todellisia. Kasvun kannalta brändin merkitys on kiistaton, mutta yhtä tärkeää on varmistaa, että liiketoiminnan perusta on kunnossa. Asiakashankinnan kustannus ja asiakkaan elinkaariarvo ratkaisevat lopulta, onko brändin lupaus myös taloudellisesti kestävä. 


Tilaisuus järjestettiin Kauas Creativen tiloissa Slushin ensimmäisen päivän aamutuimaan

Luovan työn ja liiketoimintaosaamisen tasapainoilua 

Tilaisuudessa keskusteltiin myös tasapainoilusta luovan työn ja liiketoimintaosaamisen välillä. Yrityksen menestys edellyttää, että luovuus ja liiketoiminta nähdään kumppaneina, ei vastakkainasetteluna. Tämä on erityisen tärkeää kasvuyrityksille, jotka toimivat rajallisilla resursseilla. Se pakottaa tekijät usein moniroolisuuteen, mutta keskustelussa korostettiin, että monipuolinen tiimi on kriittinen perusta menestyvälle yritykselle – luovan ja liiketoiminnallisen vastuun ei tulisi olla yhden henkilön harteilla.  

Paneelissa pohdittiin myös, mitä kasvuyritykset voisivat oppia pitkäikäisiltä heritage-brändeiltä ja toisin päin. Muotialan yrityksen perustaminen on tänä päivänä helpompaa kuin koskaan, mutta erottautuminen on entistä haastavampaa. Vanhat menestysmallit ja kanavat eivät enää riitä, ja vastuullisuuden ja yhteistyön merkitys on kiistaton. 

Tunnelmia tilaisuudesta

Tekstiilin ja muodin kasvusopimuksen toimeenpanon yhteydessä STJM:n tavoitteena on parantaa alan yritysten mahdollisuuksia saada varhaisen vaiheen kasvurahoitusta. Haluamme vahvistaa yritysten osaamista rahoituksen hakemisessa ja saamisessa sekä lisätä sijoittajien kiinnostusta ja ymmärrystä alasta. Samalla rakennamme laajempaa ekosysteemiä, joka tukee yritysten kasvua. 

 

Jutun kuvat: Joonas Tsokkinen (Kauas Creative) 

Ajankohtaista aiheesta

Finn Fashion Friday juhlistaa kotimaista muotia yli 40 suomalaisen brändin voimin ja vetoaa päättäjiin alan potentiaalin vapauttamiseksi

Muoti ja luovat alat tarvitsevat oman rahoitusekosysteeminsä – sijoittajien tietoisuus avainasemassa

Uutishuone