- Koulutus & osaaminen
- Vastuullisuus & kiertotalous
Vastuullinen vaatekulutus osaksi koulujen kestävyyskasvatusta?
Village for Sustainable Clothing -hankkeessa (VISU) selvitettiin nuorten vaatekulutuskäyttäytymistä. Tulokset paljastavat nuorten vahvan kiinnostuksen vastuullisia ja kiinnostavia valintoja kohtaan.
Vuoden alussa alkaneessa VISU-hankkeessa selvitettiin 16–21-vuotiaden uusimaalaisten nuorten vaatekulutuskäyttäytymistä. Laadulliseen tutkimukseen osallistui 36 nuorta. Haastatteluissa selvitettiin mm. nuorten ajatuksia siitä, mitä vastuullisesta vaatekulutuksesta opetetaan kouluissa tällä hetkellä ja miten sitä voitaisiin kehittää.
Hankkeessa mukana olevat yritykset olivat mukana suunnittelemassa kysymyksiä nuorille. Yrityksiä kiinnosti tietää mitkä asiat ovat tärkeitä, kun nuori ostaa vaatteita. Erityisesti heitä kiinnosti se, mistä vaatteet hankitaan – verkkokaupasta vai myymälästä ja mikä vaikutus sosiaalisella medialla on nuorten ostopäätökseen.
Tuotteen ulkonäkö ja laatu sekä sosiaalinen media vaikuttavat ostopäätökseen
Nuorten ostopäätökseen vaikuttaa vaatteen ulkonäön lisäksi tuotteen mukavuus ja kestävyys. Vaatteen tulee tuntua hyvältä päällä ja materiaalin on oltava kestävää. Osa nuorista oli hyvinkin tietoisia kuluttajia ja he tutkivat kaupassa vaatteen tuotemerkintöjä tai etsivät brändin nettisivuilta tietoa yrityksen vastuullisuudesta. Jos yritykseltä löytyi vain epämääräisiä tekstejä vastuullisuudesta tai ne tiedot puuttuivat kokonaan, vaate jäi ostamatta.
Nuoret lukevat aktiivisesti yritysten verkkokaupoissa tai muualla sosiaalisessa mediassa olevia muiden kuluttajien tuotearviota, mielipiteet vaikuttavat myös ostopäätökseen. Sosiaalinen media vaikuttaa laajasti nuorten ostopäätöksiin. Välttämättä ei osteta juuri sitä mainostettua tuotetta, vaan sosiaalisesta mediasta haetaan inspiraatiota ja tyylivinkkejä. Nuoret kuluttajat ovat myös hintatietoisia ja harkitsevia kuluttajia, koska rahaa ei ole paljon käytettävissä. Vaikka nuori haluaisi ostaa vastuullisia vaatteita, hinta on usein lopulta se määräävin tekijä.
Myymälä voittaa verkkokaupan
Kaikki haastatteluun osallistuneet nuoret ostavat vaatteita käytettyinä. Kirpputoreilla kiertely ja fiilistely kuuluu monen uusimaalaisen nuoren elämään. Käytettyjen vaatteiden ostamisella halutaan tukea vastuullisuutta ja halutaan löytää yksilöllisempiä vaatteita tai syyt voivat olla myös taloudellisia, koska näin saa hyviä vaatteita halvemmalla hinnalla. Moni koki uusien vaatteiden ostossakin myymälässä asioimisen mieluisammaksi, kuin verkkokauppaostamisen, koska halutaan tietää miltä vaate tuntuu ja näyttää päällä.
Tutkimuksesta nousee esiin, etteivät nuoret ole välttämättä brändiuskollisia vaan tekevät ostopäätöksiä fiiliksen ja inspiraation perusteella, usein sosiaalisen median vaikutuksesta. Nuoret saavat vaikutteita pukeutumiseensa sosiaalisessa mediassa mm. seuraamiltaan muusikoilta, urheilijoilta, peli-influenssereilta tai eri brändien julkaisemista videoista.
Vastuullisuus osaksi opetusta?
Yhtenä tavoitteena oli selvittää mitä nuorille on koulussa opetettu vastuullisesta vaatekulutuksesta ja millä tavalla he toivoisivat, että vastuullisuus huomioitaisiin opetuksessa tulevaisuudessa.
Nuoret mainitsivat laajasti eri aiheita, joita koulussa on käsitelty: mm. vaatteet ja pikamuoti, kestävä vaatetuotanto, vaatehuolto, materiaalitietous ja vaatteiden tuunaaminen. Vaikka kouluissa vastuullisuus on ollut mukana opetuksessa, suurin osa kertoi kumminkin saaneensa oppinsa ja arvomaailmansa äidiltä tai muulta sukulaiselta. Koulun osuutta kestävyyskasvatuksessa ei koettu tällä hetkellä isoksi, mutta sen toivottiin olevan isommassa roolissa tulevaisuudessa. Etenkin vaatteiden korjaus- ja huoltotaitojen tärkeyttä korostettiin, niitä opetetaan koulussa vähän tai ei ollenkaan. Lisäksi nuoret toivoivat, että vastuullisuus olisi sisällytetty opetukseen, eikä se olisi vain irrallinen aihe esimerkiksi teemapäivän muodossa.
Haluatko osallistua hankkeeseen?
Seuraavaksi hankkeessa kartoitetaan opettajien näkemyksiä ja toiveita kestävän kehityksen opetuksesta. Opettajat eri luokka-asteilta ja oppilaitoksista voivat osallistua tutkimukseen ja ilmoittautua haastateltavaksi tästä linkistä https://forms.gle/9i8HR1BxZUPeLmUS8
Vuoden 2024 käynnistyy VISU-podcast, johon otetaan mukaan keskustelijoiksi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyrityksiä sekä koulutuksen edustajia. Lisätietoja podcastista antaa liiton hankeasiantuntija Sanna Vassinen.
Lisätietoja VISU-hankkeesta:
Hankkeen päätoteuttajana on Laurea-ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajana Suomen Tekstiili ja Muoti Ry. Hanketta tehdään yhteistyössä Vantaan Kaupungin ja Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan kanssa. Hankkeen rahoittajana toimii Uudenmaan Liitto. Toteutusaika on 1.1.2023 – 31.12.2024.