- Muoti
- Vastuullisuus & kiertotalous
Finn Fashion Friday juhlistaa kotimaista muotia yli 40 suomalaisen brändin voimin ja vetoaa päättäjiin alan potentiaalin vapauttamiseksi
Suomalaisen muodin juhlaviikonloppua, Finn Fashion Fridayta vietetään jo kuudennen kerran tulevana viikonloppuna 20.–23.11. Tänä vuonna mukana on yhteensä 43 suomalaista brändiä kannustamassa kuluttajia vastuullisiin valintoihin. Samalla kun kampanja juhlistaa alan onnistujia, vetoavat mukana olevat yritykset poliittisiin päättäjiin alan potentiaalin vapauttamiseksi kahdella konkreettisella toimenpiteellä: suomalaisen muotialan kasvusopimukseen sitoutumisella ja pikamuodin sääntelyllä.
Finn Fashion Friday kannustaa kuluttajia vastuullisiin hankintoihin jo kuudennen kerran
Finn Fashion Friday on 40 suomalaisen vastuullisesti toimivan muotibrändin yhteisö, joka on syntynyt vastaiskuna maailmanlaajuiselle kulutusjuhla Black Fridaylle. Tänä vuonna kuudetta kertaa järjestettävä kampanja kokoaa yhteen ennätysmäärän yrityksiä juhlistamaan suomalaisen muodin onnistumisia ja kannustamaan kuluttajia vastuullisiin valintoihin kampanjan aikana 20.–23.11.
“Meitä on mukana The Forty Fabulous Finns – yli neljäkymmentä kasvollista ja vastuullista suomalaista muotibrändiä, joilla on suuri merkitys työllistäjinä ja viennin tekijöinä. Vaikka yleinen keskustelu alasta on negatiivista, kaikilla ei mene huonosti. Pitää voida iloita siitä, mitä kaikkea suomalainen muoti on”, sanoo kampanjan perustaja ja Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu.
Yhteisön yrittäjät vetoavat päättäjiin suomalaisen muotialan potentiaalin vapauttamiseksi kahdella toimenpiteellä – sitoutumalla kasvusopimukseen ja sääntelemällä pikamuotia
Finn Fashion Friday -kampanjaa kehystää suomalaisen muotialan haasteellinen markkinatilanne, jossa useat alan yritykset ovat joutuneet lopettamaan toimintansa. Vaikka kampanja juhlistaa kotimaisen muotialan onnistujia, haluavat mukana olevat yrittäjät samalla herättää keskustelua poliittisten päättäjien kanssa siitä, miten suomalaisen muodin kasvu- ja vientipotentiaali voitaisiin vapauttaa.
“Viimeisen parin vuoden aikana kolmetoista FFF-brändiä on joutunut lopettamaan – se on ruma luku. Naapurimaihin verrattuna meiltä puuttuu kokonaan alan kasvua ja kansainvälistymistä tukeva ekosysteemi”, sanoo Rauhansuu.
Yhtenä konkreettisena keinona muotialan potentiaalin vapauttamiseksi Finn Fashion Friday -yhteisön yritykset ehdottavat, että sitoutumalla Kuluttaja- ja brändilähtöinen tekstiili ja muoti Suomessa 2030 –kasvusopimukseen voitaisiin aikaansaada alan kestävää kasvua Suomeen. Kasvusopimus on Suomen Tekstiili & Muoti ry:n, Business Finlandin ja työ- ja elinkeinoministeriön käynnistämä tiekartta alan kuluttajaliiketoiminnan kasvun ja viennin edistämiseksi. Sen tavoitteena on seitsemällä priorisoidulla toimenpiteellä kasvattaa alan kasvuvauhtia 2,25-kertaiseksi ja nostaa suomalaiset brändit kansainväliseen kasvuun aineettomien investointien, kuten brändäyksen, kaupallistamisen ja digitaalisen asiakaskokemuksen avulla.
Yhteisön jäsenet nostavat esille myös pikamuodin sääntelyn tärkeyden. Yhteisö varoittaa, että hallitsematon pikamuodin tulva uhkaa tuhota kotimaisen muodin kasvun, työpaikat ja vientipotentiaalin. Myös Suomen Tekstiili & Muoti ry näkee, että tarve kansallisille toimille ultrapikamuodin ja halpatuotteiden sääntelemiseksi on akuutti.
“Muoti on Suomen seuraava vientiveturiala, jos sen annetaan kasvaa. Nyt menetämme osaamista ja työpaikkoja, koska markkina vuotaa halpatuontiin. On aika vapauttaa suomalaisen muodin potentiaali”, sanovat Finn Fashion Friday -yhteisön yrittäjät vetoomuksessaan.
Finn Fashion Fridayta vietetään tänä vuonna 20.-23.11. Mukana kampanjassa on tänä vuonna seuraavat muoti- ja designbrändeihin sekä vaatehuoltoon keskittyät yritykset: Aarrelabel, Alpa, Arkive Atelier, Ekta Helsinki, Fabpatch Vaatelaastari, Finarte, Formal Friday, Frenn, Globe Hope, Helgabad, Hujaus, Johanna Gullichsen, Kaiko, Kasperi, Kotodesign Market, Lapuan Kankurit, Lee Cooper, Lilja, Luv North, Mifuko, Miia Halmesmaa, Myssyfarmi, Népra, Nouki, Ommellinen, Paapii, Pomar, Purewaste, Ratia, Ruskovilla, Sasta, Sidoste, Tamsilk, Terhi Pölkki, Toive Company, Tuohi Jewelry, Vai-ko, Very Nice, Vimma, VirQ, Voglia, Wowo Vibes
Kuva: Myssyfarmi Oy