Suomalaisyritysten työvaatepilotti edistää digitaalisen tuotepassin käyttöönottoa

Tuotepassin avulla koottu jaettava ja hyödynnettävä data voi tehostaa raportointia, tukea kiertotaloutta sekä avata uusia liiketoimintamahdollisuuksia palveluissa ja materiaalikiertojen hallinnassa, osoittaa suomalaisyritysten vetämä pilottiprojekti. Työvaatteisiin liittyvä pilotti on osa kolmivuotista CIRPASS2-kärkihanketta.

Digitaalinen tuotepassi (DPP) on yksi EU:n keskeisistä keinoista edistää tekstiilituotteiden jäljitettävyyttä ja kiertotaloutta. Sen tietovaatimuksia ja toteutuspolkuja kehitetään EU-tasolla CIRPASS-2-hankkeessa, jota rahoitetaan Euroopan komission Digital Europe -ohjelmasta. Yksi hankkeen neljästä pilottialasta on tekstiilit. 

Suomalaisyritykset DPP-kehityksen kärjessä 

Suomalaisten panos hankkeeseen keskittyy työvaatteisiin. Työvaatteet muodostavat erityisen kiinnostavan tuoteryhmän DPP-toteutuksen kannalta, sillä niissä on kehitetty jo ennestään aktiivisesti kiertotalouden ratkaisuja, materiaalien jäljitettävyyttä sekä tuotteen koko elinkaaren hallintaa. 

Lisäksi työvaatteisiin kohdistuu sekä lainsäädännöllisiä, että vaativiin asiakastarpeisiin liittyviä odotuksia läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta, mikä tekee niistä erinomaisen pilottikohteen DPP:n käyttöönotolle, sanoo Henna Suomi, COO & Standardization Lead, IOXIO Oy:sta. 

Pilottia vetää IOXIO yhteistyössä SuomenTekstiili&Muoti ry:n (STJM), VTT:n ja Sitran kanssa. Mukana kehitystyössä on kuusi yrityskumppania: ImageWear, Touchpoint, Lindström, FabPatch, Dimex ja InfinitedFiber. Pilotissa tarkastellaan kahta käyttötapausta, joista toinen keskittyy kevyiden työvaatteiden elinkaaren läpinäkyvyyteen toimitusketjun alkupään datan avulla, ja toinen talvitakin kestävyyden ja kiertotalousarvon seurantaan vaativassa teollisessa käytössä. 

Pilotin aikana on kartoitettu työvaatteiden koko elinkaari ja sen jokainen vaihe on purettu konkreettisiksi datatarpeiksi. Tietotarpeet on harmonisoitu siten, että ne ovat riippumattomia sekä tuotteesta että tuoteryhmästä. Tämän työn tuloksena on tunnistettu viisi datatuotetta, jotka on kuvattu yhteisesti ymmärrettävällä tavalla, alan yleisimpiin tietomääritelmiin ja standardeihin pohjautuen. Datan jakamista ja hyödynnettävyyttä koko arvoketjussa on edistetty IOXIO:n datanvälityspalvelun avulla. Palvelu mahdollistaa tiedon hallitun ja turvallisen jakamisen yritysten välillä DPP:n edellyttämällä tavalla. 

Datan hyödynnettävyys ratkaisee tuotepassin arvon 

Pilottikokeilut ovat osoittaneet, että DPP voi toimia arvokkaana välineenä tiedon hyödyntämisessä koko arvoketjussa, eikä ainoastaan vain sääntelyyn vastaamisessa. Kokeilut osoittavat myös, että liiketoimintalähtöinen viiden datatuotteen mallinnus on skaalattavissa laajemminkin tekstiilialalle. Keskeinen havainto on, että datan arvo syntyy ennen kaikkea sen saatavuudesta. Mitä enemmän tietoa on käytettävissä erityisesti toimitusketjun alkupäästä, sitä suurempi hyöty siitä saadaan tuotteen elinkaaren aikana esimerkiksi korjausten, huollon ja kierrätyksen kannalta. 

Tiedon saatavuuden esteenä on kuitenkin vielä yhteisten datamääritysten puute. Kun eri toimijat käyttävät toisistaan poikkeavia termejä ja formaatteja, tiedon jakaminen ja hyödyntäminen vaikeutuu olennaisesti. Yhtenäinen rakenne onkin keskeinen edellytys toimiville tiedonsiirtoratkaisuille. Suomalaisten yritysten tietojärjestelmät ovat jo monin osin kehittyneitä ja dataa on hyvin saatavilla, mutta sen hyödyntäminen valmistuksessa on rajallista juuri semanttisen yhteentoimivuuden puutteiden vuoksi. Tässä suomalaisilla toimijoilla on vahva asema ja mahdollisuus toimia suunnannäyttäjinä yhteensopivien rakenteiden kehittämisessä koko toimialalle. 

Suomalaisilla työvaateyrityksillä vahvat valmiudet DPP:n käyttöönottoon

Suomalaiset työvaateyritykset lähtivät pilottiin vahvoista lähtökohdista. Pitkä sääntelyhistoria ja tiivis yhteistyö julkisen sektorin kanssa ovat luoneet toimintatavat ja digitaaliset valmiudet, jotka tukevat DPP:n käyttöönottoa yrityksissä. 

Pilotin havaintojen mukaan kankaiden osalta tietoa on hyvin saatavilla, mutta haasteita liittyy erityisesti vaatteen komponenttien raaka-aine- ja kemikaalitietoihin.

– Näiden tietojen parempi läpinäkyvyys ja saatavuus loisi merkittävää lisäarvoa paitsi tuotepassin toteuttavalle valmistajalle, myös kaikille vaatteen elinkaaren aikaisille toimijoille, Suomi arvioi.  

DPP:n arvo voi kasvaa entisestään, kun tietoa saadaan myös vaatteen käytöstä ja elinkaaren loppupäästä takaisin valmistajille ja suunnittelijoille. Työvaateyritykset hyötyvät palautteesta, esimerkiksi arvioidessaan, mitkä materiaalit kestävät, mitä voidaan kierrättää ja miten kuidut saadaan takaisin raaka-aineeksi. Tässä DPP voi tarjota uutta liiketoiminta-arvoa ja vahvistaa kiertotalousratkaisuja, kun data liikkuu sujuvasti molempiin suuntiin arvoketjussa. 

Työvaatepilotti avaa tietä digitaaliseen tuotepassiin – webinaari 16.9. 

Suomen Tekstiili & Muoti ry järjestää avoimen webinaarin kiinnostuneille, jossa esitellään työvaatepilotissa syntyneitä tuloksia, oppeja ja keskustellaan DPP:n seuraavista askelista. Lisätiedot ja osallistumisohjeet alla.

CIRPASS-2-webinaari: Digitaalinen tuotepassi työvaatteissa – pilotista käytäntöön

Lisätiedot ja osallistumisohjeet

Emilia Gädda

Johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous

+358 41 545 8142
emilia.gadda@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Suomen Tekstiili ja Muoti toi kestävän muodin ja suomalaisen onnellisuuden Osakaan

Vain oikein ajoitetusta ja relevantista tuotetiedosta on kuluttajille hyötyä – digitaalisen tuotepassin ei tule lisätä informaatioähkyä

Uutishuone