Tuore raportti: Dataekosysteemin rakentuminen voi tuoda lisäarvoa digitaaliselle tuotepassille ja sitä kautta yrityksille

Sääntely, kuluttajat ja brändit voivat toimia ajureina digitaalisen tuotepassin dataekosysteemin ja arvoverkon muodostumiselle, mutta rajoittunut näkymä tuotepassin sisältöön, yhteisen tahtotilan puute ja toisaalta yritysten rajalliset resurssit jarruttavat kehitystä, selviää tuoreesta raportista.

Osana Digitaalinen murros muotialalla -hanketta STJM toteutti yhdessä adesso Finlandin ja 1001Lakesin kanssa konseptointityön, jossa tutkittiin digitaalista tuotepassia (DPP) tekstiilialan dataekosysteemin rakentamisen näkökulmasta. Sääntely, kuluttajat ja brändit voivat toimia ajureina DPP-dataekosysteemin ja arvoverkon muodostumiselle, mutta rajoittunut näkymä DPP:n sisältöön, yhteisen tahtotilan puute ja toisaalta yritysten rajalliset resurssit jarruttavat kehitystä.

Nyt julkaistussa konseptointityössä on hahmoteltu digitaaliseen tuotepassiin liittyvät tulevaisuusskenaariot, joissa DPP-lainsäädännön kattavuus ja mahdollisuus luoda uutta liiketoimintaa tuotepassin avulla vaihtelevat. Tiivistettynä yritykset voivat lähestyä DPP:tä vain sääntelyn velvoitteiden täyttämisen näkökulmasta tai hyödyntäen sitä strategisen kilpailuedun rakentamisessa. 

Digitaalisen tuotepassiin liittyvien lainsäädännöllisten vaatimusten lisäksi konseptissa tarkastellaan datan jakamista laajemmin ja sillä saavutettavia liiketoimintahyötyjä, jotka voivat luoda lisäarvoa niin yrityksille kuin kuluttajille. Konseptissa esitetään edellytyksiä dataekosysteemin rakentumiseen sekä datan jakamiseen liittyviä liiketoimintamalleja, kuten data palveluna, yhteinen data-alusta ja datan välityspalvelu.  

Konseptointityö on osaSuomen Tekstiili & Muotiry:ndigitalisaatiohanketta, joka on Euroopan Unionin rahoittamaNextGenerationEU.    

Konseptointityö

  • Digital Product Passport and Data Ecosystems.pdf

    Lataa

Aleksandra Prami

Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke

+358 500 480 286
aleksandra.prami@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

STJM:n lausunto: Vaikuttajamarkkinoinnin linjauksessa vielä täsmennettävää

Yrityskysely: Suomalaiset tekstiili- ja muotiyritykset omaksuneet digitaaliset teknologiat hyvin suhteessa eurooppalaisiin

Uutishuone