- Vastuullisuus & kiertotalous
Vaatevallankumous 2025 – Ajattele globaalisti, toimi paikallisesti
Vaatevallankumous (Fashion Revolution) on kansainvälinen kampanja, jonka tavoitteena on edistää vastuullisempaa ja läpinäkyvämpää vaateteollisuutta sekä parantaa alan työoloja. Kampanja muistuttaa, että jokaisen vaatteen takana on ihminen.
Vuoden 2025 Vaatevallankumous-viikkoa vietetään 22.–27. huhtikuuta. Tämän vuoden teemana on Think Globally, Act Locally – Ajattele globaalisti, toimi paikallisesti. Kampanja korostaa yhteisöllisen toiminnan voimaa ja kannustaa kansalaisia vaikuttamaan paikallisesti esimerkiksi ottamalla yhteyttä oman alueensa päättäjiin.
Kampanjaviikon aikana kuluttajia rohkaistaan pohtimaan omaa rooliaan vastuullisen tekstiili- ja muotiteollisuuden edistämisessä sekä kysymään brändeiltä: Kuka vaatteeni on valmistanut? Tavoitteena on rakentaa entistä avoimempaa vuoropuhelua kuluttajien ja yritysten välille. Yrityksiä kannustetaan kertomaan avoimesti konkreettisista vastuullisuustoimistaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan.
Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ovat olleet kampanjassa mukana jo pitkään. Vaatevallankumous-viikon aikana moni yritys jakaa avoimesti tietoa tuotteidensa valmistuksesta ja ihmisistä niiden takana hyödyntäen #imadeyourclothes-tunnistetta.
Lisätietoa kampanjasta, osallistumisvinkkejä ja materiaaleja löytyy osoitteesta:
https://www.fashionrevolution.org
Vaatevallankumous-viikko järjestetään vuosittain huhtikuun lopussa Rana Plaza -tehdasonnettomuuden vuosipäivän yhteydessä. 24.4.2013 tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli 1134 ihmistä ja arviolta yli 2500 loukkaantui. Tapahtuma nosti kansainvälisesti esiin tarpeen vastuullisemmalle ja läpinäkyvämmälle vaateteollisuudelle ja käynnisti liikkeen, joka jatkuu tänäkin päivänä.
Emilia Gädda
Johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous