Vaikuttajamarkkinoinnin pelisäännöt täsmentyivät – Näin merkintöjen tulee näkyä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) julkaisi 30.1.2025 uusia tarkentavia ohjeistusta kuluttajamarkkinointiin liittyen, erityisesti vaikuttajamarkkinointi huomioiden. 

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan.  

Piilomainontaa ei saa harjoittaa missään muodossa, vaan kuluttajilla on aina oikeus tietää, kun heihin pyritään vaikuttamaan kaupallisesti. 

Kyseisen linjauksen taustana on ollut tarkoitus selkeyttää tilannetta. Päivitys oli tarpeen, sillä alan kehittyessä vaikuttajamarkkinointi ja merkintätavat ovat saaneet uusia muotoja. 

On tärkeää kiinnittää huomiota markkinoinnin tunnistettavuuteen, koska vaikuttajien julkaisemassa sisällössä on kaupallista ja ei-kaupallista sisältöä sekaisin. Tunnistettavuus voidaan varmistaa selkeillä mainosmerkinnöillä. 

Päivityksessä linjauksessa kerrotaan, että mainosmerkinnän on oltava näkyvissä heti kun kuluttaja näkee julkaisun. Merkinnän pitää myös pysyä esillä koko kaupallisen sisällön ajan. 

Suosittelemme lämpimästi tutustumaan ohjeisiin ja käymme mielellämme keskustelua jäsenneuvonnan kautta, mikäli aihe herättää kysymyksiä. Uuden linjauksen alussa on tiivistelmä keskeisistä ohjeista vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemiseen.

Lue lisää KKV:n verkkosivuilta: https://www.kkv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/kuluttaja-asiamiehelta-uudet-ohjeet-vaikuttajamarkkinoinnin-merkitsemiseen/  

Heidi Schroderus

Juristi, TES- & työlainsäädäntöasiat, lakiasiat (IPR ja sopimusasiat)

+358 50 575 3319
heidi.schroderus@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Suomen Tekstiili & Muoti ry palkittiin IPR-gaalassa

Työtuomioistuin vahvisti yksimielisellä lausunnollaan tekstiili- ja muotialan toimihenkilösopimuksen soveltuvuuden myymälähenkilökunnan työsuhteisiin

Uutishuone