BioColour-hanke vauhdittaa biovärien läpimurtoa

Biopohjaiset väriaineet tarjoavat tekstiilialalle mahdollisuuden vähentää ympäristökuormaa ja vastata kuluttajien kasvaviin vastuullisuusodotuksiin.

Suomen Tekstiili & Muoti ry on ollut mukana vuosina 2019–2025 toteutetussa BioColour-hankkeessa, jossa tutkittiin ja kehitettiin biopohjaisia väriaineita ja pigmenttejä. Hankkeen keskiössä olivat myrkyttömät ja biohajoavat väriaineet, jotka tukevat kiertotalouden ja biotalouden tavoitteita.

BioColourissa rakennettiin laaja biopohjaisten värien paletti ja selvitettiin niiden turvallisuutta, soveltuvuutta eri materiaaleihin sekä kuluttajien hyväksyntää. Tutkimuskonsortiossa olivat mukana mm. Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, VTT ja Luonnonvarakeskus Luke.

Ympäristöystävällisempi vaihtoehto öljypohjaisille väriaineille

Synteettiset, öljypohjaiset väriaineet ovat pitkään hallinneet tekstiilituotantoa, mutta ne aiheuttavat merkittäviä ympäristöhaasteita: ne eivät hajoa luonnossa ja niiden tuotanto kuormittaa vesistöjä. Biopohjaiset väriaineet tarjoavat ekologisemman vaihtoehdon, vaikka niiden skaalautuvuuteen, kestävyyteen ja tasalaatuisuuteen liittyy vielä haasteita.

Hankkeessa tutkittiin muun muassa luonnonväriaineiden mahdollisia allergisoivia vaikutuksia ja terminologian merkitystä kuluttajien hyväksynnälle. Pitäisikö puhua kasviväreistä, bioväreistä vai biopohjaisista väriaineista? Nimityksillä on todettu olevan vaikutusta kuluttajien asenteisiin.

Kestävyyttä ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia

Bioväriaineet tukevat alan kestävyyssiirtymää vähentämällä kemikaalikuormaa, parantamalla tuotteiden turvallisuutta ja helpottamalla kierrätettävyyttä. Ne avaavat myös uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle, esimerkiksi paikallisten värjäyspalvelujen ja kasvipohjaisen designin muodossa.

Kestävyyden edistäminen ei kuitenkaan tarkoita synteettisistä väriaineista luopumista kokonaan, vaan kyse on vaihtoehtojen rinnakkaiselosta. Tavoitteena on tuoda markkinoille biopohjaisia väriaineita varteenotettavana vaihtoehtona, joka vastaa sekä ympäristön että kuluttajien tarpeisiin. 

Kuten FAB-artikkelissammeKasvivärit kaipaavat vauhdittajakseen vahvoja brändejä todetaan, kasvivärien yleistyminen vaatii näkyvyyttä ja kuluttajien luottamusta. Tunnetut brändit voivat toimia suunnannäyttäjinä ja tuoda kasvivärit osaksi valtavirtaa. Brändien sitoutuminen vastuullisuuteen ei ole vain imagokysymys – se on konkreettinen teko, joka voi muuttaa koko alan toimintatapoja. 

Tutkimus jatkuu BioPigment-hankkeessa

BioColourin päätyttyä vuonna 2025 tutkimus jatkuu Hämeen ammattikorkeakoulun BioPigment-hankkeessa. Siinä tekstiilialan yritykset pääsevät testaamaan bioväriaineita käytännössä ja arvioimaan niiden soveltuvuutta tuotteisiinsa. Yhteistyö tarjoaa yrityksille myös asiantuntijaosaamista ja tukee koko alan kestävää kehitystä.

Katri Pylkkänen

Asiantuntija, tuotteet, materiaalit & vastuullisuus

+358 41 535 4379
katri.pylkkanen@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Suomalaisyritysten työvaatepilotti edistää digitaalisen tuotepassin käyttöönottoa

Suomen Tekstiili ja Muoti toi kestävän muodin ja suomalaisen onnellisuuden Osakaan

Uutishuone