Pelikirja tukee yrityksiä digitaalisen tuotepassin käyttöönotossa 

Digitaalinen tuotepassi tuo tekstiilialalle työkalun, jonka avulla voidaan lisätä tuotannon ja tuotteiden läpinäkyvyyttä, vastata tulevaan sääntelyyn ja mahdollistaa kiertotalouden liiketoimintamallit. Yritykset eri puolilla Eurooppaa valmistautuvat ja suomalaiset toimijat ovat jo kehitystyön ytimessä. 

Digitaalinen tuotepassi (DPP) on nousemassa keskeiseksi työkaluksi, kun tekstiili- ja muotiala siirtyy askel askeleelta kohti läpinäkyvämpää ja kestävämpää tuotantoa. Tuotepassi sisältyy osaksi EU:n hyväksyttyä ekosuunnitteluasetusta, ja tekstiiliala on ensimmäisten toimialojen joukossa, jolle tullaan määrittämään tuotepassia koskevat tietovaatimukset. 

Lainsäädännön yksityiskohdat tarkentuvat syksyn 2025 aikana, mutta jo nyt monet toimialan yritykset etsivät ratkaisuja ja ovat tarttuneet toimeen. 

Suomen Tekstiili & Muoti (STJM) on ollut digitaalisen tuotepassin kehitystyössä mukana jo pitkään sekä edunvalvojana että yritysten valmiuksien vahvistajana. Tällä hetkellä tuotepassi ei ole vain valmistautumista tulevaan, vaan konkreettista kehittämistä, pilotointia ja yhteistyötä arvoketjuissa. Liitto onkin osallistunut kansalliseen, Sitran ja VTT:n vetämään Finnpass-hankkeeseen, jossa syntyi digitaalisen tuotepassin työkirja, ja jatkaa työtään eurooppalaisessa CIRPASS-2-hankkeessa. 

Pilotointia ja käytännön ratkaisuja eurooppalaisessa CIRPASS-2-hankkeessa 

CIRPASS-2 on Euroopan komission Digital Europe -ohjelman rahoittama kolmivuotinen hanke, jonka tavoitteena on vahvistaa ymmärrystä digitaalisen tuotepassin tietovaatimuksista ja kehittää käytännön toteutuspolkuja eri toimialoille. 

STJM on mukana työvaatteiden arvoketjuun keskittyvässä pilotissa yhdessä Dimexin, FabPatchin, Image Wearin, Infinited Fiber Companyn, Lindströmin ja Touchpointin sekä IOXIO:n, Sitran ja VTT:n kanssa. Pilotissa mallinnetaan ja analysoidaan, millaista dataa tarvitaan ja miten sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi uudelleenkäytön, korjauksen, uudelleenvalmistuksen ja kierrätyksen tukemisessa. 

Tavoitteena on tunnistaa, kuinka tuotepassin tarjoamaa dataa hyödyntämällä voidaan ottaa käyttöön kiertotalouden liiketoimintamalleja ja tehdä se tiiviissä yhteistyössä koko arvoketjun kanssa. 

Sitran pelikirja tarjoaa tukea tuotepassityön käynnistämiseen 

Yritysten tueksi Sitra julkaisi maaliskuussa digitaalisen tuotepassin pelikirjan, joka kokoaa yhteen kehitystyön oppeja ja tarjoaa käytännönläheisiä ohjeita tuotepassityön aloittamiseen. STJM on ollut mukana pelikirjatyön ohjausryhmässä tuomassa esiin tekstiili- ja muotialan näkökulmia. 

Pelikirjan julkaisua juhlistettiin Sitran tilaisuudessa “Digitaalisilla tuotepasseilla kestävää liiketoimintaa”, jossa STJM johti tekstiilialan paneelikeskustelua yhdessä FabPatchin, Infinited Fiber Companyn ja Touchpointin kanssa. Keskustelussa kuultiin muun muassa CIRPASS-2-hankkeen työvaatepilotista, tuotepassin roolista arvoketjun läpinäkyvyyden ja kiertotalouden edistämisessä, mutta myös kehitystyöhön liittyvistä käytännön haasteista. 

Pelikirja tarjoaa yrityksille näkökulmia, tietoa ja konkreettisia työkaluja, jotka tukevat tuotepassityön eri vaiheita: perustietojen hallinnasta ja arvoketjun ymmärtämisestä aina toteutuksen organisointiin saakka. Yritykset voivat valita itselleen sopivan etenemistason – lakisääteisistä vähimmäisvaatimuksista aina strategisempiin liiketoimintatavoitteisiin. 

Koska tuotepassien tarjoamat hyödyt ja kehityskustannukset määräytyvät pitkälti valittujen ratkaisujen mukaan, kannustaa pelikirja tarkastelemaan toteutusta eri tasoilla. Pelikirjan polkua seuraamalla yritys voi rakentaa tuotepassista juuri omiin tarpeisiinsa sopivan ratkaisun ja navigoida eteenpäin. Sen sisältämät mallit, tehtävät ja käytännön esimerkit auttavat organisaatiota liikkeelle lähdössä sekä tuotepassin konkreettisessa toteutuksessa että uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa. 

Tervetuloa EK:n ja toimialaliittojen järjestämään webinaariin digitaalisista tuotepasseista perjantaina 9.5. klo 8.00-9.00. EK Infowebinaari: Digitaaliset tuotepassit – mitä seuraavaksi on tulossa? – Suomen Tekstiili & Muoti

Kuva: Sitra / Topias Dean

Digitaalinen tuotepassi

Lataa tästä itsellesi pelikirja digitaalisen tuotepassin toteuttamiseen.

Lue lisää

Emilia Gädda

Johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous

+358 41 545 8142
emilia.gadda@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Suomalaisyritysten työvaatepilotti edistää digitaalisen tuotepassin käyttöönottoa

Suomen Tekstiili ja Muoti toi kestävän muodin ja suomalaisen onnellisuuden Osakaan

Uutishuone

Tapahtumat aiheeseen liittyen

Kaikki tapahtumat