Digitaalinen murros muotialalla -hanke saa jatkoa

STJM:n Digitaalinen murros muotialalla -hankkeen oli määrä päättyä tämän vuoden lopussa, mutta hankkeelle on saatu jatkoaikaa kesäkuun 2025 loppuun. Hankkeen jatkoajalla tulevana keväänä keskitytään muun muassa digisääntelyyn ja TKI-hankkeisiin.

Digitaalinen murros muotialalla -hanke käynnistyi alkuvuodesta 2023. Hankkeen aikana olemme tarjonneet koulutuksia ja tilaisuuksia sekä tutkimustietoa digitalisaation eri teemoista muotialan yrityksille. 

Hankkeessa on toteutettu kaksi konsultointipilottia, joista toisessa yrityksiä autettiin valmistautumaan digitaalisen tuotepassin käyttöönottoon ja toisessa ottamaan digitalisaatio vahvemmin osaksi yritysten strategioita. Mukaan pilotteihin pääsi 20 muotialan yritystä. Molempien pilottien kokemuksia ja oppeja tullaan myöhemmin jakamaan myös alan muiden toimijoiden käyttöön.  

Hankkeen aikana olemme julkaisseet Solitan toteuttaman tutkimuksen digitalisaation vaikutuksesta muotialaan sekä Knowit Insightin toteuttaman digitaalisen strategian käsikirjan avuksi muotialan yritysten digitalisaatiomatkalle. Tuorein julkaisu on adesso Finlandin ja 1001Lakesin toteuttama digitaalisen tuotepassin konsepti, missä tarkastellaan tekstiilien digitaalista tuotepassia erityisesti dataekosysteemin rakentumisen näkökulmasta.  

Olemme tarjonneet yrityksille tukea erilaisten tapahtumien ja koulutusten muodossa, muun muassa verkkokaupan kehittämisestä, datan ja tekoälyn hyödyntämisestä, peli- ja muotialan yhteistyömahdollisuuksista, digitaalisesta myynnistä ja markkinoinnista, 3D-suunnittelusta ja sen skaalaamisesta yrityksen toimintaan ja metaversumin mahdollisuuksista muotialalla. Tilaisuudet ovat herättäneet kiinnostusta ja poikineet palautetta, että digitaalisuuteen liittyville tilaisuuksille on ollut tarvetta.  

Jatkoajalla katse digitaalisuuteen liittyvään sääntelyyn ja TKI-hankkeisiin 

Olemme saaneet hankkeelle jatkoaikaa kesäkuuhun 2025, mikä mahdollistaa uusien, hankkeen aikana tarpeelliseksi todettujen toimenpiteiden toteuttamisen. Lisäksi hankkeen aikana toteutettavan digitaalisen tuotepassin käyttöönottoon valmistavan käsikirjan toteutus siirtyy keväälle 2025, jotta saamme tarvittavaa lisätietoa lainsäädännöstä ja tuotepassin tietovaatimuksista. 

Tulevan talven ja kevään aikana hankkeessa keskitytään tarkastelemaan, mihin digitaalisuuteen liittyvään lainsäädäntöön liiton tulisi jatkossa keskittyä. Keväällä järjestetään infowebinaareja tärkeimmiksi koetuista digitaalisen sääntelyn teemoista. 

Aiemmin hankkeessa järjestettyjä koulutuksia digitaalisen muotikaupan ja 3D-suunnittelun teemoista tullaan jatkamaan myös keväällä. Tulemme järjestämään lisää koulutuksia aiheista, joita jäsenemme ovat meiltä aiemmin toivoneet.  

Jatkoajalla STJM suunnittelee ja toteuttaa yhdessä alan oppilaitosten kanssa muotialan yrityksille suunnatun verkkopalvelun, joka kokoaa yhteen muotialalla suunnitteilla tai käynnissä olevat, ensisijaisesti digitalisaatioon liittyvät TKI-hankkeet, joihin yritykset voivat osallistua. Sivuston tarkoituksena on parantaa oppilaitosten ja yritysten välistä tiedonkulkua ja yritysten mahdollisuuksia osallistua TKI-toimintaan.  

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Digitaalinen murros muotialalla -hanke on Euroopan Unionin rahoittama –  NextGenerationEU.    

Aleksandra Prami

Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke

+358 500 480 286
aleksandra.prami@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

STJM:n lausunto: Vaikuttajamarkkinoinnin linjauksessa vielä täsmennettävää

Tuore raportti: Dataekosysteemin rakentuminen voi tuoda lisäarvoa digitaaliselle tuotepassille ja sitä kautta yrityksille

Uutishuone